søndag, januar 01, 2006

Jeg kyllingede ud

Jeg havde sat mig for at gå alene i byen nytårsaften, mørk og mystisk, og iklædt mit slør af sofistikerethed ville jeg drage fra sted til sted og tage hvad natten bød på. Men hvad gjorde jeg? Da det kom til stykket, havde jeg simpelthen ikke gejsten, og blev hjemme. Jeg gik ind i det nye år med tæppe om mig i min gode stol, hørende god musik, læsende en knap så god bog (Hanne Vibeke Holsts Kongemordet – jeg forstår ikke helt dens succes).

Jeg har gået alene ud når jeg har været ude at rejse, men har faktisk, min høje alder til trods, ikke gjort det herhjemme. Og selvom det har givet mig mange gode oplevelser, er der er altså noget med at det kræver et panser; man skal kunne gå ind fremmede steder, hvor man ikke kender sin modtagelse, man skal kunne tåle at blive ignoreret, og man skal kunne tåle at få alt for meget ubehagelig opmærksomhed. Det panser har man automatisk på når man rejser alene, og hele tiden er klar over at man skal passe på sig selv, men jeg kunne altså ikke rigtig finde det frem i går.

Jeg var sgu lidt deprimeret. Men det skal man være når man sidder alene på de der mærkedatoer, ikke? 2005 har ikke været noget kanonår, så afslutningen var egentlig passende. Og man skal jo heller ikke glemme alternativet: en tur i natten hvor jeg risikerede raketter i hovedet, lukkede døre til lukkede arrangementer, og alt for fulde, alt for overgearede mennesker. Nej, jeg er helt tilfreds med at jeg gav mig selv lov til at blive hjemme. Jeg havde egentlig sat mig selv som opgave at gå ud og have det sjovt, for fanden, men nogle gange må man give sig selv et break, og lov til at klappe sammen. Jeg går ud en anden aften hvor jeg har den rette indstilling.

På sådan en grå 1. januar trænger man til et langt, varmt knus, men da villige mandearme ikke forefandtes på matriklen, får I her de erstatninger der kan købes for menneskepenge:

Kropsolie:
Efter badet smører man sig ind i noget der gør en velduftende og blød, og lægger en beskyttende hinde om hele kroppen der kan holde den rå verden ude. Jeg anbefaler for tiden Laveras vanilje-kokosolie, der ganske vist dufter ret sødt, men ikke spor babyagtigt. Så slapper man af og er blevet aet, omend kun af sig selv.

Kashmiruld:
Efter indsmøring iklæder man sig kashmiruld, og jeg anbefaler i særlig grad sweater eller cardigan. Der er intet galt med et kashmirtørklæde, men det giver ikke den optimale komfortfaktor. En kashmirsweater virker måske dyr ved første øjekast, men det er slet ikke beklædning man køber. Det er den eneste varme man kan købe sig til, som kan sammenlignes med den varme, man opnår ved kropskontakt. Det må være noget med kombinationen af varmen og sanseligheden i uldens struktur. Og i forhold til hvad forhold til det modsatte køn har det med at koste, er kashmir FUNDET for de penge.

Lancômes Fluide Illuminateur:
Når varmen således er etableret i kroppen, mangler der kun lidt glød i kinderne, og Lancôme hjælper når man nu må undvære den postcoitale slags. Produktet er ikke en creme, ikke en pudder, ikke en foundation. Det er vel nærmest en såkaldt bronzer, men lad os ikke hænge os i kategorierne. Det er gylden magi på flaske der fjerner det grå fra ansigtet, og giver en lyst til at smile til sig selv i spejlet. Kan sagtens bruges uden anden makeup, fx i dag som skal tilbringes inden døre i joggingtøj.

Og så kan jeg passende også være taknemmelig for ikke at have tømmermænd, så jeg slipper for at stene skihop fra Garmisch-Partenkirchen, mens jeg mærker hjernecellerne rasle ud af ørerne.

... tak for lån af de der var med
og tak til dem der stod af et sted ...

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tjo, må give dig, at du tilsyneladende har været en kende uheldig på det seneste... Meeen selvom jeg nemt fatter en god del sympati med dig udfra dine beskrevne oplevelser, har jeg alligevel svært ved at se de pågældende herrers opførsel og karakteristiska som værende specielt mandlige. Eller knudrede for den sags skyld. Hvilket givet skyldes dels en indbygget forsvarstrang for mit køn og dels at jeg, som kommenteret tidligere, har oplevet tilsvarende med hunkønsvæsner. Det, du beskriver, vil/må jeg snarere betegne som almindelige menneskelige egenskaber underlagt moderne samfundsnormer. Eller - med risiko for at lyde håbløs umoderne - mangel på samme. Til dit forsvar skal det anderkendes, at du selv kommer med aldeles glimrende bud på, hvad du "gjorde galt", men paradoksalt nok står det samtidig, efter min ringe opfattelse, klart, at du - hvis man lige ser bort fra ham byløven - nok ikke kunne have gjort tingene anderledes. Og mændene måske heller ikke. Afvisninger er jo aldrig rigtig fede og du havde selvsagt helst været fri for at investere skønne spildte kræfter i noget, der viste sig ikke at give det ønskede resultat. Men det er jo en chance, man må tage. Risikoen er der hver gang, det er kun et spørgsmål om, man har de fornødne psykiske "værktøjer" til at bearbejde nederlagene. Bla bla - det ved du jo alt sammen. Hvis jeg imidlertid skulle lære noget af dine erfaringer, tror jeg, at jeg ville komme længere, hvis jeg prøvede at forstå "modparten", fremfor at afskrive dem som fejlbehæftede "knuder". Er det slet ikke sandsynligt, at herrerne som udgangspunkt vitterlig gerne ville dig med helt reelle hensigter, men at de af den ene eller anden grund alligevel måtte trække sig? Og hvornår i de forskellige forløb havde så lige været et godt tidspunkt til det? I starten, siger du sikkert, men derved efterlyser du en rationalitet i følelsesregistret, som vi (mænd) ganske vist beskyldes for og til tider endog bryster os af at besidde, men som er helt urimelig at forlange i den slags situationer. Ind i mellem tager det bare lidt længere tid at mærke efter og gøre sit sind op og jo ældre vi bliver, desto mere står der også på spil. Du selv har f.eks. en datter. Og så studser jeg i øvrigt også, når du skriver, at du VIRKELIGT gerne ville have haft "emnet" for dit seneste kursusforløb. Åbenbart lægger du selv mere eller mindre energi (læs: kærlige følelser) i de forhold, du bevæger dig ind i... Nu kender jeg i sagens natur ikke de pågældende mænd, men kan ikke forestille mig, at de skulle være så frygtelig meget anderledes end andre af slagsen. Derfor kan jeg heller ikke forestille mig andet end, at det har været dårlige oplevelser for dem også. De har sandsynligvis været ved at gå til af tvivl og afmagt og har sikkert ikke selv forstået, hvad der foregik i hovederne på dem. De har helt sikkert gerne villet føle "noget", syntes de burde, men det kom aldrig rigtigt til dem - af den ene eller anden grund. Og sådan er det jo bare nogen gange. At de efter din mening har været for skvattede til at fortælle "sandheden", synes jeg faktisk et eller andet sted taler til deres fordel. De har i det mindste taget sig tid til at mærke efter og det ER sguda aldrig fedt at skulle afvise et menneske, som man har sympati og været intime med. Og så måske oven i købet på et uafklaret grundlag. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at du selv ikke har stået i samme situation en gang... Det er selvfølgelig dejligbelejllig at kunne pege på nogle ydre omstændigheder, der kan "tage skylden" for de indre, men gør os (mænd) - og først og fremmest dig selv - den tjenste at lade være med at bilde dig ind og beskylde os for at tage let på ting, der involverer følelser og intermenneskelige relationer. For det gør vi ikke - nogen er bare bedre til at lade som om. Efter min mening er der ingen at give skylden for dine uheldige oplevelser og mindst af alle du selv. Dog skal du alligevel dømmes skyldig i at være underlagt den lejlighedsvise destruktive, men meget menneskelige egenskab, det er at håbe.

Sluttelig håber jeg, at du trods dårligt nytårshumør :-( har taget hul på det ny år i fuld af forventning om, at skulle du ikke finde lykken, så skal den nok finde dig :-)

Z

Suzy-Hang-Around sagde ...

Kære Z, tak for din lange kommentar, som jeg faktisk sagtens kan være enig i. Man kan jo ikke beskrive noget uden en vinkel på det, og jeg er godt klar over at mine indlæg på blokken kun er en tynd, nærmest todimensionel, skive af en kompleks, tredimensionel virkelighed, og din skive er lige så rigtig, bare skåret på en anden led.
Det glæder mig kun at du beskriver mine kursusemners opførsel som 'ikke specielt mandlig'. Som tidligere skrevet er det ikke mit ønske at definere mænd som jeg har gjort, jeg er bare rendt ind i fire der lader sig definere på samme måde, og derfor fik jeg den (frygtelige) tanke at 'alle mænd er sådan' (læs selv op i prinsessefornærmet tonefald). MEN de er jo kun fire, og der er 3 milliarder af jer, så der MÅ være variation jeg bare ikke er faldet over. Lad os sige at 2006 er året hvor jeg falder over den, og jeg tilslutter mig af al kraft dit søde håb om at blive fundet af lykken. Alt godt til dig i 2006, Z :-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

ahem, ikke 'blokken', bloggen.

Anonym sagde ...

Kære SHA...du er såmænd mild og blid...og ikke mindst overbærende.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Leto Menneskegennemskuer; det er jeg faktisk. Det meste af tiden ...

Anonym sagde ...

told you so... :)