lørdag, januar 21, 2006

Mavesur!

Royalister, spring denne post over. For det er ikke min intention at tage glæden fra nogen. Men jeg bliver nødt til at få luft for min irritation over dåbshysteriet. Helt ærligt, er det middelalderen, det her? At hele landet går i selvsving over, at et barn skal dyppes? I et flot, overdådigt lokale? Omgivet af forkælede jetsettere i alt for dyrt tøj? Til akkompagnement af drengekor, orgel, harpe og hele pibetøjet? (Min mor refererede i telefonen; mødre lader sig jo ikke stoppe af afkommets manglende interesse) Jeg går ud fra, at folk kigger fordi det giver dem glæde, men al det iøjnespringende overforbrug gør intet for mig. En nyfødt, overbetalt offentligt ansat i livstidsstilling skal gennemgå et antikveret og tomt ritual – undskyld mig hvis jeg ikke jubler.

Den eneste grund til at jeg ikke arbejder aktivt for afskaffelsen af monarkiet, er, at jeg ikke har overblik over konsekvenserne. Hvis behovet for kransekagefigurer ligger så dybt i de fleste af os, ville der vel bare blive valgt nogle nye, sikkert af Ekstra Bladet-segmentet; det kunne jo blive David Beckham + kone, eller det der var værre? Man møder jo også fra tid til anden udregninger af, at kongehuset er en overskudsforretning, hvilket jeg ikke er økonomisk habil nok til hverken at be- eller afkræfte, men på dage som denne håber jeg af hele mit hjerte, at det er sandt.

... the king has lost his crown ...

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du har så evigt ret der. Uanset (eller måske netop derfor!) de nyder stor popularitet og respekt og måske tilmed er et økonomisk plus på den overordnede betalingsbalance (og sikke noget ævl iøvrigt!), skal de sættes af deres troner. - Rigtige såvel som symbolske. Og det med respekten er jo da varm luft, den er automatisk og medfødt på den klamme bukkende røvslikkende se-mig-jeg-er-tæt-på-en-kendt-måde, uanset hvormeget de så iøvrigt gør sig (til for at gøre sig) fortjent til at fortjene den. Jeg fatter ikke, hvordan vi som befolkning kan hylde og endda gå i fårkin krig for demokratiet og samtidig lovprise et så antikviret, gennemsyret u- og direkte antidemokratisk, asocialt og på alle måder kompromitterende, menneskerettighedskrænkende og middelalderlig institution?? Det harmonerer bare ikke, INTET kan forsvare den slags dobbelmoral! Næ, de havde sgu fat i noget af det rigtige den der gang i Frankrig der for et par hundrede år siden. Noget de med rette FEJRER(!) den dag i dag. Og bedstefaren er øvenikøbet franskmand! Og iøvrigt den eneste af dem, der ikke formår at skjule sin danskerne-er-da-meget-søde-men-totalt-til-grin-at-bevilge-os-alle-de-her-ufortjente-privilegier-men-hey!-sålænge-de-proletarer-ikke-selv-har-opdaget-det-skal-jeg-nok-holde-min-kæft-og-mens-jeg-nu-alligevel-er-her-så-lad-mig-få-mest-muligt-ud-af-det-indstilling. Et under andre omstændigheder temmeligt usympatisk men i denne sammenhæng formildende træk og noget der gør ham til min absolutte royale favorit...Det var det jeg ville sige. Hej!
Z

Uden Relevans sagde ...

Avanti popolo a la riscossa Bandiera rossa... :D

eller noed i den stil

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, begge to. Antiroyalistisk ildhu - I like it! :-)