fredag, februar 03, 2006

Kan ikke holde fingrene fra hvepsereden

Debatten om Muhammedtegningerne er på mange måder træls, men jeg MÅ deltage. Bl.a. fordi at selvom debatten raser i blogland, har jeg ikke fundet nogen at tilslutte mig.

Lad os lige få begreberne sat lidt på plads: Der findes nedskrevne regler, som vi kalder love, og hvis man bryder dem, bliver man typisk straffet via det juridiske system, i Danmark domstolene. Der findes uskrevne regler, som kaldes mange forskellige ting, og hvis man bryder dem bliver man typisk straffet socialt, og det kan enhver gøre. Det står os alle frit for at undgå mennesker, hvis opførsel vi ikke billiger.

Vi er enige om at Jyllands-Posten ikke har brudt loven, ikke sandt? Det, de har gjort, er fuldt lovligt i Danmark. Fint nok at man ikke må afbilde Muhammed i fx Saudi-Arabien; et tilsvarende forbud findes ikke i Danmark. Hver enkel suveræn stat fastlægger selv sine love. Forlanger vi, at andre lægger 25 % moms på deres detailhandel? At de transporterer deres slagtedyr under ordnede forhold? At deres detailhandel holder lukket om søndagen? Næh. Det er regler vi har valgt at håndhæve, fordi vi synes de er vigtige. Andre lande har ret til at lægge vægt på andre ting. Jyllands-Postens handling har altså ingen juridisk konsekvens.

Jyllands-Posten har muligvis brudt en uskreven regel som man kunne formulere ’du skal ikke unødvendigt krænke det, som andre anser for dyrebart’. Og det springende punkt er jo, om publiceringen af tegningerne tjente andet formål end at krænke muslimer, eller at tækkes avisens evt. islamfjendtlige læsere. Og det ved jeg ikke. Jeg synes ikke tegningerne er specielt grove, og jeg synes at alle koryfæer og hellige køer må gøre sig fortjent til deres privilegerede position ved at kunne tåle en debat. Jeg vælger at lade tvivlen komme Jyllands-Posten til gode, og gå ud fra at de publicerede tegningerne fordi de ønskede debatten, og ikke blot provokationen. Jeg vender tilbage til den sociale konsekvens.

Der er jo meget der betragtes som helligt rundt omkring, lad mig bruge de kendte, og ofte symbolsk benyttede, hellige køer i Indien som eksempel. Hvis man er rettroende hindu, må køer ikke slås ihjel, de må ikke engang flyttes mod deres vilje. Det gør vi her i landet. Bliver vi lagt for had eller boykottet af verdens mange hinduer den grund? Nej. De accepterer andre menneskers ret til ikke alene at krænke, men ligefrem dræbe, hellige symboler på deres religion. Et land kan vælge, at abort skal være lovlig, og at man ikke vil have dødsstraf. Et andet land kan vælge, at abort skal være ulovlig, og indebære dødsstraf ved stening. Man kan mene om disse regler, hvad man vil: Den suveræne stat har et sæt love der gælder inden for grænserne, ikke udenfor.

Tilsvarende er de uskrevne regler bundet til den kontekst i hvilken de er alment accepterede. I mange muslimske lande er det åbenbart en uskreven regel at religiøse symboler altid – ALTID – behandles med respekt. I Danmark er det en uskreven regel, at selv det, vi normalt behandler respektfuldt, gerne må latterliggøres eller behandles ironisk, fx for at tjene en politisk dagsorden, eller bare for et billigt grin. Det er en uskreven regel som vi ikke deler med ret mange andre i verden, og i den globaliserede verden er vi muligvis for lille et fællesskab til at opretholde den i det lange løb, men det ændrer ikke ved det faktum, at den eksisterer NU. Andre lande må gerne mene, at det er en åndssvag regel, men bør de ikke respektere vores ret til at være anderledes end dem? Vi forventer jo ikke at alle ligner os. Forventer vi at alle lande tilbyder seksualundervisning i skolerne? Statsbetalt lægebehandling? Salg af alkohol i nærmest alle butikker? Gode kår for cyklister i trafikken? Næh. Vi ved godt, at vi her har at gøre med kulturspecifikke enheder, som har en helt anden vægt i Danmark end de har andre steder i verden.

Så for at vende tilbage til mit udgangspunkt: Når Jyllands-Posten ikke har brudt loven, har danske domstole, statens dømmende magt, ikke noget at komme efter. Det betyder, at når statsledere som fx Hamid Karzai udtaler, at ’dette må ikke få lov til at gentage sig’, krænker han faktisk den danske stats suverænitet, for det skal han ikke bestemme. Noget helt andet er befolkningerne rundt omkring i verden: De er i deres gode ret til at give udtryk for deres krænkelse ved fx ikke at købe danske varer – den føromtalte sociale konsekvens. Selvfølgelig skal de ikke spise vores hedenske smør hvis det byder dem imod, og det er et problem dansk handel og industri må løse – regeringen må ikke gå ind i det. For så er de med til at hæve sagen op på det mellemstatslige plan, hvor den, efter min mening, ikke hører hjemme. Anders, du må gerne mødes med ambassadørerne, det synes jeg faktisk de uskrevne gæstfrihedsregler kræver, men du må ikke begynde at lefle i panik over et par mistede eksportkroner. Så vil alle jo med god ret sige, at danskerne er urimeligt ømme over deres egen Hellige Malkeko, og vil give køb på deres helligste principper for at sikre profeten Lurpaks udbredelse over hele verden.

... man binder os på mund og hånd ...

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hørt! Det er hørt!
...eller læst, om man vil...
(Det er bl. a. poster som denne, der gør mig til en SHA-addict!)

yin sagde ...

Hej Suzy - der gik ged i et eller andet, da jeg forsøgte at sende min ellers lange kommentar .. så nu nøjes jeg med at sige: tak for et godt indlæg. Det hjalp på mit humør.

Anonym sagde ...

Rigtig velskrevet der.. Du er et klogt menneske. Og tilsyneladende også et mildt et af slagsen, når du vælger at lade tvivlen komme jyllandskomposten til gode...
Dog klinger alle de ellers gode argumenter om ytringsfrihed, værdier og suveræne stater en smule hult, når man tager i betragtning, at vi bor i et land, som uden FN-mandat, er krigsførende i en sag der udelukkende drejer sig om at påtvinge en suveræn nation vores værdier. Men det skal retfærdigvis siges, at hverken Morgenfascisten eller du kan stilles til ansvar herfor.

Ærbødigst Z

Suzy Q sagde ...

Tak for det indlæg

Anonym sagde ...

TAK

Det var lige hvad jeg trængte til, mine tanker om dette skrevet, så jeg nærmest ikke kunne have fortolket det bedre selv.

God weekend

Anonym sagde ...

Super indlæg, SHA. Du skriver og tænker dejligt klart!

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ anonyme eksaftenpakkepostbud, Suzy Q, Irene og Acq: Selv tak for læsning af det lidt tørre stof! Jeg baksede med indlægget, og bader derfor ekstra taknemmeligt i jeres ros :-)
@ Yin: Selv tak, og læs gerne AnetQ's gode råd til navigation i blogland i kommentarboksen til Kanonindlægget ;-) Er meget bitter over at din kommentar gik tabt :-/
@ Z: Også tak til dig, og ja, mit standpunkt over for Jyllands-Posten bygger mere på håb end begrundet formodning - jeg kender ikke avisen godt. Og jeg giver dig ret i at DK står på etisk meget gyngende grund pga. vores tilstedeværelse i Irak. Jeg er ikke pr. definition imod militær indgriben, men ville sætte stor pris på at tingene blev kaldt ved rette navn. Da jeg gik i skole, hed den slags 'imperialisme' og 'besættelse'. Det her nymodens pis med 'fredsbevarende initiativ' er altså usympatisk Newspeak af Orwellske dimensioner. Men fordi man sælger ud i én sag, kan man jo godt stå fast på principperne i en anden. Two wrongs maker som bekendt ikke en right.
Ærbødigst, SHA

Anonym sagde ...

Jeg må tilslutte mig koret og deltage i applausen; Meget bedre kan det vel ikke siges, tænker jeg, mens jeg sidder og ser brændende ambassader i svensk tv & undres over verdens umådeligt skæve gang...

Kimpo sagde ...

DK står da ikke på mere gyngende grund end så mange andre gør. Hvad vil det sige at stå på etisk fast grund? At følge det til enhver tid herskende flertal i FN? FN er jo en samling stater hvor diktaturer har en meget stor vægt, og hvor nogle af de værste kan blokere beslutningerne.

I ex-Jugoslavien (under charmedrengene Clinton og Nyrup) intervenerede man også. Imod den elskede folkeret. Ligeledes greb man ind i Irak nogle år før den sidste gang, for at redde nogle mennesker.

Hvori er det uetiske? Det mest uetiske i alt det her er hykleriet, og i det fører venstrefløjen mildest talt stort på points.

PS: Imperialisme er et ord brugt af venstrefløjen til at sværte højrefløjens udenrigspolitiske ageren. Sovjet havde en defineret imperialisme (i selve forfatningen, så vidt jeg husker). USA har ikke sådan en besættelsesimperialisme, men nok en kulturel een. Og en såkaldt kulturel imperialisme bør alle da have, hvis de tror at deres kultur vil gavne naboen. Det kan selv muslimerne vanskeligt kritiseres for.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Rolig nu, små slag! Jeg siger ikke at DK er på mere gyngende grund end så mange andre. Vores gyngende grund består efter min mening ikke i vores standpunkts soliditet, men i hvilke argumenter vi forsvarer samme standpunkt med. Jeg synes således ikke at vi kan sige ’at vi altid lader andre være som de er, og derfor selv vil have lov til at være som vi er’ når vi er så åbenlyst blandet ind i et andet lands forhold.

Jeg er klar over parallellen til Jugoslavien (og ligeledes over den desværre manglende parallel til Rwanda), og dengang var min indvending den samme: Jeg gider ikke høre om ’fredsbevarende styrker’ og ’fredsbevarende indsats’ når der ikke er, og ikke har været, nogen fred at bevare. Jeg er ingen sikkerhedspolitisk kapacitet, og ved simpelthen ikke hvad der var og er den bedste fremgangsmåde, men jeg vil gerne have fremgangsmåden kaldt ved rette navn. Kald mig bare sproglig flueknepper. Og ja, ’imperialisme’ er så værdiladet at det nærmest er ren værdi og intet indhold, så det synes jeg ikke vi skal kalde det, og ’besættelse’ er kun en del af det, der sker i Irak. Men hvad med fx ’militær intervention’? Vi intervenerede militært, da vi ikke kunne acceptere forholdene som de var, og det er som bekendt den stærkes ret. Den kan man mene er uretfærdig, jeg mener at den er en realitet. Det var i hvert fald den, der gav Saddam Hussein magten, og som sådan kan han dårligt beklage sig over, at den blev brugt imod ham.

Jeg kan ikke lide ’fredsbevarende initiativ’ fordi det er eufemistisk og selvforherligende. Jeg kan ikke lide ’imperialisme’ fordi det siger ’jeg misbilliger’ og ikke så meget andet. Jeg vil gerne navngive tingene så man kan tale om dem uden øjeblikkeligt at placere sig som for eller imod. Ikke fordi jeg nægter at tage stilling, men fordi det begrænser hvem der vil tale med én, og hvordan de vil tale til én.