mandag, februar 06, 2006

Hjemmearbejdsdag

Tillykke, Suzy-Hang-Around, for meget velvalgt hjemmearbejdsdag. Helt ideelt at sidde hjemme i velourdragt med taberhår en dag som i dag. Min eneste kontakt med elementernes rasen var den korte tur til min datters vuggestue i morges, men da var fygesneen bestemt heller ikke populær: ’AAAVVVV, Mor! Stikker øjnene!’ VRRÆÆÆLL *holder fortørnet knytnæverne op for ansigtet*. Mit ’Jamen, lille skat, vi er der om et øjeblik’ klingede for absolut døve øren. Som sædvanlig, fristes man til at tilføje.

Men lunt tilbage i hjemmesfæren benyttes lejligheden selvfølgelig til musik til arbejdet, dejlig afslappende Leonard Cohen til korrekturlæsningen. Hvilket fik mig til at tænke på det danske tribute-album ’På danske læber’, som jeg ikke har hørt længe. Og SÅ var det jeg blev inspireret til alle tiders spilleliste: Dubletter! Finde alle de numre jeg har i forskellige indspilninger, og lægge dem på spilleliste i rækkefølge, så jeg kan sammenligne, evaluere, finde forskelle, påskønne nytænkning. God ide, ikke? Værsgo, brug den bare, den er ikke copyrightet. Jeg har været lidt inklusiv, og fx taget Abbas Gimme, Gimme, Gimme med sammen med Madonnas Hung Up. Men de fleste er nu regulære genindspilninger af samme nummer, og som tak for inspirationen åbner den med Cohens Who By Fire, skarpt forfulgt af Olesen-Olesens Hvem i ilden. Jeg glæder mig til at sammenligne Simon & Garfunkel’s Sound of Silence med Anni-Frid Lyngstads En Ton av Tystnad. Jeg vidste heller ikke at Ray Charles havde indspillet S & G’s Bye Bye Love. Eller at Tom Jones havde indspillet Portishead’s All Mine. Jeg hører jævnligt Simply Red’s udgave af If You Don’t Know Me by Now, men det viser sig at jeg også har en med Harold Melvin & the Blue Notes – det er måske endda originalen? Og jeg skal grine lidt af Peter Belli og Dr. Hook der hulker sig igennem Sylvias Mor/Sylvia’s Mother, og nyde Prince’s gode, gamle When Doves Cry og derefter lade mig imponere af Quindon Tarvers udgave fra Baz Luhrmans Romeo & Juliet. Og høste net lille sidegevinst i form af genskabt kontakt til musik som jeg ved gennemlæsning af mit iTunes-bibliotek ikke aner hvad er – der er bare flere med samme titel. Måske får jeg helt nye favoritter?

... And who in her lonely slip?
Who by barbiturate?
Who in these realms of love?
Who by something blunt?
Who by avalanche?
Who by powder?
Who for his greed?
Who for his hunger?
And who shall I say is calling? ...

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, når man ikke har hjemmearbejdsdage må man jo få bihulebetændelse i stedet... Interessant det med dubletterne - har vist prøvet engang, men fik vist mest samme indspilninger fra forskellige plader. Nå men en dag som i dag er jo perfekt til Leonard Cohen (som de fleste) så varm kakao & Cohen er nok kuren!

Suzy-Hang-Around sagde ...

Varm kakao! Jeg ser først nu at det var dig der plantede frøet til dagens indlæg ved at skubbe mig lige lukt ud i kaloriefesten. Meget irriterende - men du har ret, det er en god kombi med Cohen :-)