tirsdag, februar 07, 2006

Livsnyderi på farligt opadgående kurve?

Jeg nægter ikke mig selv noget. Alle slags lækkerier indtages taknemmeligt med alle sanser, når muligheden ellers er der. Jeg er bl.a. meget glad for varm kakao; det er da en ydmyg fornøjelse, som man kan lave uden partner eller andre svært tilgængelige ingredienser.

Problemet er bare livsnyderens kræsenhed. Når jeg nu jævnligt drikker varm kakao, sammenligner man uvægerligt kvalitet, og der er adskillige cafeer hvor jeg ikke kunne drømme om at bestille deres Scanomatfluidum. Eller opvarmet Cocio, bvadr. Næh, varm kakao nydes som ofte hjemme (dejligt beroligende efter sengelægningsritual med toårig), og det var ingen sag dengang jeg eksperimenterede mig igennem alle pulvermærker på markedet, og hvor luksusindslaget bestod i at udskifte halvdelen af vandet med mælk. Men der var ingen af dem der var gode, og i dag er jeg langt videre; varm kakao er desværre som resultat af min grundforskning blevet noget af et projekt (hvilket primært er Jeffrey Steingartens skyld): MAN TAGER først sin FOODPROCESSOR og kværner mørk chokolade af høj kvalitet til smulder. Man tager derefter 6 DL-MÅLET der hører til STAVBLENDEREN, fylder ca. 4 dl mælk i, og giver det 1½ minut i MIKROOVNEN. Man tilsætter derefter 3 spsk hakket chokolade, 2 spsk VALRHONA kakao og 1 spsk sukker. Endnu en gang 1½ minut i MIKROOVNEN, derefter en rum tid med STAVBLENDEREN (det er nu man bliver taknemmelig for ikke at have fyld dl-målet til randen). Vupti, varm kakao. Easy-peasy. Not. Selvom der rent faktisk er til to aftener. Værsgo at piske flødeskum hvis du har tålmodigheden og maskinparken til det. Ud over de nævnte køkkenmaskiner vil jeg mene at en opvaskemaskine er en nødvendighed, for denne lille aftensnack genererer lige så meget opvask som aftensmaden.

For øjeblikket giver jeg endnu et færdigprodukt en chance, Callebauts hundedyre chokoladeflager til opløsning i varm mælk (dvs. mikro er stadig nødvendig, kogekedel er ikke nok). Men det bliver altså grynet uden blender, så jeg bruger min bodumlignende mælkeskummer til at varme mælken i, og pumper derefter sien op og ned indtil chokoladen er splittet i atomer. Så selv om løsningen er mere low-tech end ovenfor beskrevet, er den stadig ikke helt frilandsmuseal.

Det plejer heldigvis at justere sig selv, at jeg kun MÅ HAVE min varme kakao sammenfaldende med min pms (sound familiar, anyone?), og så kan man leve med omstændeligheden, men jeg har åbenbart fået bændelorm. Er i hvert fald fuldstændig bundløs, trods overstået pms, og inhalerer alt sukkerholdigt jeg finder på min vej. Til det kunne man selvfølgelig sige ’Behersk dig, Suzy-Hang-Around!’, men læs så lige toppen igen. Jeg nægter ikke mig selv noget. Jeg forstår ikke askese og billiger ikke slankekure. Hm. Skal dette blive normalvægtige SHA’s famous last words?

... starfish and coffee
maple syrup and jam
butterscotch clouds, a tangerine
and a side order of ham ...

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmm... det lyder godt! Jeg er helt med på din indstilling til luksus og livsnyderi. Og især delen med pms og trang til at dulme med noget sødt. Hov, jeg skal da lige ned i Irma inden lukketid og købe noget god kaffe og lidt guf, for trænger jeg ikke til det? Jo!

Suzy Q sagde ...

Din fffffffristerske!! Jeg røg lige ud og bryggede cacao med sukker og klamt dåseflødeskum!!

Suzy-Hang-Around sagde ...

That's the spirit, begge to! Jeg skal nok få revet jer alle sammen med på min deroute :-D

Anonym sagde ...

Hehehe, jeg ser det for mig: tre tromletykke tøsebloggere i nær fremtid; men hvad pokker, vi er GLADE!! :D

Suzy Q sagde ...

...og fulde af chokolade.

KH Rime-djævlen

Lommen sagde ...

Det er ikke for at være på tværs, men øh... Bryder mig faktisk ikke ret meget om varm kakao (heller ikke selv om der er tale om varm *chokolade* af kvali-slagsen). Til gengæld er jeg kaffe-afficionada, så det klasker, så hele ritualet og glæden omkring det, relaterer jeg fint til. Ææælsker mine espressokander og alt det andet gejl, jeg har, og som jeg bruger hver eneste dag. Og et stykke lækkert chokolade dér til er bare ummenums!

Suzy-Hang-Around sagde ...

Jamen, Lomme da, det er helt ok! Er kun livsnyderfundamentalist, ikke kakaofundamentalist - vælg endelig selv din favoritheissgetränk. Fokus er ikke indholdet, men nydelsen ;-)