onsdag, december 13, 2006

Fornuftig eller fornægtende?

Gad vide om jeg nu har gjort det rigtige. Jeg har fremprovokeret en krise, en afsked, med ireren. Selvom jeg lige har annonceret at jeg ikke har moralske skrupler ved at være sammen med en gift mand, må jeg alligevel konkludere at det ikke huer mig at være Kone Nummer To.

Manden har et fuldt møbleret liv der ikke inkluderer mig. Det kan godt være at jeg visse dage er prikken over i'et, men i realiteten er jeg jo overflødig i hans liv; og jeg kan ikke bære tanken om at han ikke har brug for mig. Og et eller andet sted bliver jeg også kynisk af det. Han siger "Jeg elsker dig", jeg hører "Du er den kvinde jeg næstbedst kan lide" - handling taler som bekendt højere end ord.

Det helt konkrete forløb: Vi havde talt om at mødes i London i den forløbne weekend, men blev enige om at droppe det pga. arbejdstravlhed for hans vedkommende, juletravlhed for mit. Jeg synes det er helt ok at vælge romantisk rendezvous fra når man ved man bliver stresset. Men ville en enkelt sms ikke have været på sin plads? "Jeg er i London, wish you were here"? "Godt du ikke kom, jeg har simpelthen så travlt, men savner dig alligevel"? Faktum er at jeg fik en fortravlet mail torsdag eftermiddag, og derefter ikke et pip før mandag aften, hvor jeg selv sms'ede og rigtigt tøsefornærmet skrev at jeg kunne regne ud at vi var forbi, men ville han ikke lige lade mig vide at han var ok, så jeg slap for at bekymre mig om ham? Fordi det havde jeg faktisk gjort. (En enkelt gang før er der gået lidt over et døgn hvor jeg ikke hørte fra ham, men derefter kom der undskyldende og forklarende mail, så fire dage uden kontakt er altså uden sidestykke i vores forhistorie.) Han svarede med et stort spørgsmålstegn, og jeg fastholdt at fire døgns tavshed = manglende interesse (jaja, jeg ved det godt – ret tvært), hvortil han kort svarede at han ikke kunne forhindre mig i at tro hvad jeg ville. Hvortil jeg mopset svarede "Fint nok, Alfahan, man skulle nødig sige undskyld." Og har forudsigeligt nok ikke hørt noget siden.

"Jamen, SHA, hvorfor sms'ede du ikke bare selv inden du blev så sur?" spørger I. Det gjorde jeg også. Lørdag morgen. Og da han ikke svarede på den, tænkte jeg at han havde brug for lidt plads. Og det fik han, indtil jeg ikke kunne holde ud at give ham mere. Hvis han har brug for SÅ megen afstand, kan jeg lige så godt ikke være der. Kald mig bare krævende, men på 100 timer, dvs. 6.000 minutter, heraf ca. 4.000 vågne, burde han kunne have fundet ét minut (en kvart promille af hans kostbare London-tid) til at sende mig en sms. Og når han ikke gjorde det, er det fordi han ikke havde lyst. Det er bare ikke godt nok. Min (over)reaktion vidner om den vrede over situationen jeg ikke har villet indrømme: han flirtede længe og intenst med mig inden det kom frem at han var i fast parforhold. Og jeg var vild med ham, men følte mig også ført bag lyset. Først af ham, siden af mine egne følelser, for hvorfor blev jeg forelsket når jeg nu kendte situationen?

Den her forelskelse er et dynd, som jeg skal vikle mig ud af. Man er som bekendt ikke herre over hvad man føler, men uanset hvad jeg føler af kærlighed og savn, er jeg stadig herre over mine handlinger, og lader være med at tage kontakt. Tanken om at han enten er ligeglad eller vred på mig kan forhåbentlig hjælpe mig videre på lidt længere sigt.

Så mit hoved siger at jeg fornuftigt har gjort ende på noget udsigtsløst. Mit hjerte føles tomt og græder blodige tårer. Igen. Jeg er så NEM! Så letpåvirkelig at man skulle tro jeg var 17 somre eller deromkring. Så har jeg været fornuftig? Eller har jeg været livsfornægtende? Jeg hælder lidt til det sidste, men kan jeg andet? Passionsforløbet kom til at koste mig langt mere end jeg havde råd til, og det er nok i lidt for frisk erindring til at jeg tør risikere noget som helst. Men tro mig, han var sød, ham ireren.

... goodbye to romance
that might have been ...

22 kommentarer:

Lene sagde ...

Søde du, jeg tror du har gjort det rigtige. For at være nr. 2 er ikke godt nok, og bringer formentlig kun underskud på kontoen, som vi talte om, og jeg tror at det her er at være tro mod dig selv, og den du er. Og der er en, for hvem du er ubetinget nr. 1, det tør jeg love..

:-)

Anonym sagde ...

Glæd dig over at du kan give slip og flyde med, og glæd dig så over at du tager dig selv alvorligt nok til at give slip endnu engang.
Du er guld værd.

Lene - pas nu på hvad du lover...

Anonym sagde ...

Op på hesten igen Frk Hæng-Rundt - en romance med en gift person er noget rod, at komme ind i alligevel - der er for mange vinkler og tangenter der spiller ind til, at det nogensinde kan blive gennemskueligt.

Til lidt bekræftende hudkontakt - jovist det kan være fint nok - til forelskelse? Løb som var du på flugt efter et bankrøveri.

Og en forelskelse i sig selv er der jo ikke noget galt i - det er en mundfuld liv der kan minde om hvad verden også har at byde på - og måske gør det ondt ind i mellem, men i min terminologi er det bedre at prøve og fejle, end bare trække sig tilbage og sidde og sige av!av!av! i et hjørne.

Schwamm darüber SHA ;)

Anonym sagde ...

Syns ikke du skal være så hård ved dig selv, SHA. Alle bliver forelskede. Det er menneskeligt. Tegn på, at der er liv i kludene endnu. Det er da værd at fejre.

Og så skidt med ham der ireren. Han virkede ikke. Jeg synes ikke du er livsfornægtende. Men du passer på dig selv og afbryder det udsigtsløse, før du er kommet ud, hvor man ikke kan bunde.

susling sagde ...

Øv...Suzy! Men jo og ja: du ville altid være den evige 2'er i den konstellation. Alt andet er da at stikke sig blår i øjnene....Og bare i parantes så 17 årig blåøjet er du i øvrigt ikke.....Du tør bare godt forelske dig. Det er da klart et sundhedstegn...Udfordringen for dig er vist mere at finde en, der er tilpas brainy og eksotisk.....Mindre kan vist ikke gøre det...(er mit beskedne gæt!)

Uden Relevans sagde ...

Kone nummer to nah det er ikke optimalt.

Anonym sagde ...

Man kan ikke vinde hver gang, er der irriterende mennesker, der siger, men lige netop i sådan en situation, som du beskriver, SKAL man dæl'me være nr. 1. Nr. 2 er ikke godt nok. For en stund, måske, men finder man ud af, at man er den evige 2'er i en bestemt persons liv, er det på tide at komme videre - også selv om det gør ondt.

Som Lene skriver, så tror jeg også, at det valg, du har truffet, er at være tro mod dig selv og den du er...

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tusind tak, alle sammen. I er så søde og støttende at dagen i dag starter væsentligt bedre end gårsdagen tvivlende sluttede.

Anonym sagde ...

Malurt skal der vel også til? Med ondt skal ondt fordrives, så derfor og pga. min ulidelige godhed, trodser jeg min øjeblikkelige lave popularitet i fisseflokken og melder mig med den korte bemærkning: Rigtige mænd SMS'er ikke. (Vores motorik egner sig ikke til det) Synes da bestemt ikke du kan udlede noget af hans konkrete adfærd, men selvfølgelig generelt af logistikken, du ER jo tydeligvis ikke hans kone ;o)

Anonym sagde ...

Måske det bare er fordi du er så konsistent perfid at du ikke er så populær? Det er jo ikke ligefrem nogen svær slutning, at drage givet mængden af udgydelser fra din side med det indhold.

Og så gider jeg ikke falde i trolde fælden mere i dette år :)

Og nej - har man ringe finmotorik kan SMS være en svær en.

Anonym sagde ...

Arh, jeg hader at være enig med Kimporatoren, men det er jeg altså. Derudover synes jeg bestemt som mine øvrige medkommentatorer, at du skal være glad for, at der ikke kom mere ud af det end som så. At du blev endnu en del klogere på dig selv og i hvilken retning, du skal. Hvor opslidende det end forekommer sådan lige pt. Klø på og det allerbedste herfra..

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Kimporator: Hrmpf. Så var han altså ikke en rigtig mand, for sms-mediet havde ikke voldt ham vanskeligheder før den beskrevne episode. Og du skal da ikke stå der i døren og træde dig selv over tæerne, kommentér friskt! Når du fra tid til anden går efter bolden og ikke manden, er dine kommentarer skarpe, og jeg har affundet mig med hele pakken.
@ Kenneth: Enig. Har også en ide om at der findes rigtige mænd med hæderlig finmotorik. Og så vil jeg ikke udtale mig mere om rigtige mænd i år, jeg ved tydeligvis intet om emnet!
@ Z: Enig i det med finmotorikken? Eller i at jeg må tage til efterretning at jeg ikke var emnets kone? Men tak, ellers. Jeg bliver forrygende klog på mig selv efterhånden. Eller måske startede jeg på et umanerligt lavt plan - jeg begynder at frygte det. Men jeg klør på! Jeg hører ingen fede damer - det er ikke forbi endnu!

Anonym sagde ...

*iført hjælm, stribet kjole & fletninger*:

Ruuule Brittania!

:D

Anonym sagde ...

Ja, undskyld. Dén var plat.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Nelliken: Der skal altså mindst tre af dig til at illudere fed dame! Eller er du Brittania der tværer irere? Mit eget Hell-hath-no-fury-like-a-woman-scorned-tæskehold? ;-)

Anonym sagde ...

Han kan få noen klaps med treforken, kan han! :D

Anonym sagde ...

Ok, der kunne jeg godt have været mere præcis: Enig i at SMS er et rigtig skidt medie, der erfaringsmæssigt ikke kan og må bruges til andet end ligegyldigheder. Enig i at der ikke kan udledes noget af hans konkrete adfærd (som beskrevet her): I var enige om at have for travlt. Slut. Og ja, enig i at du ikke er hans kone, hvilket du jo skal være rigtig rigtig glad for. Og nej, jeg kan heller ikke høre noget eller se lort på ventilatoren..

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Nelliken: Godt! Kalder på dig hvis anledning byder sig!

@ Z: Hmm. Jegsynesellersatessemesserermegethyggelige. Til gode nyheder og ligegyldigheder, måske? IKKE til diskussioner, kritik, slåen op og den slags ...
Ja, godt man ikke er gift med ham, han er jo utro. Og tak for rapport om ventilatoren, jeg havde glemt at tjekke.

Anonym sagde ...

Jamen, hvad ville du med ham? Være kone nr. 1? Så kunne du have belavet dig på at dele ham med en anden "kone nr. 2". Et forhold, der baserer sig på utroskab er (næsten) altid en dødssejler. For det er med utroskab, som det (efter sigende) er med mord: Første gang er det svært, dernæst går det meget nemmere.

OK, hvis du går ind for "åbne forhold", er du gået glip af noget - ellers absolut ikke.

Anonym sagde ...

Da jeg jo faktisk umuligt kan sige noget nyt, da alle input (næsten) har været vildt gode - så vil jeg bare tilslutte mig alle dem som synes du har handlet klogt
Syng - don't go for second best baby, put your love to the test - eller noget i den stil, sunget af en stærk, smuk kvinde, lidt ligesom dig :)

Unknown sagde ...

Enig med alle tidligere kommentarere - du fortjener at vaere nr. 1, lad dig ikke noeje med mindre.

I oevrigt har det vaeret vildt daarligt vejr her i London hele weekenden, saa du gik ikke glip af noget : )

Suzy-Hang-Around sagde ...

I har ret. Det kan bare være svært at takke nej til et stykke chokolade når man er sulten, selvom man godt ved det er et regulært måltid man trænger til.

Tak for sang og søde ord, MariaHøne; og tak for vejrrapport, Marian - det hjælper alt sammen :-)