torsdag, december 28, 2006

Københavnersnude – og stolt af det!

Jeg er blevet snigløbet af den fynske mafia. Man troede ikke at de landsbytossede fynboer havde det i sig, men fandeme jo! Kan I huske det trafikuheld jeg var i i sommer? Som nummer to af fire biller i et harmonikasammenstød hvor vi forreste tre blev smasket sammen af et fedladent kvaj i en ældgammel BMW, åbenbart indeholdende de originale bremser? Ham politimanden fra Middelfart Politi virkede ikke som den stiveste pik i saunaen, men mente dog at sagen var klar: Ansvaret var bagestkørendes, vi andre lod til at have holdt stille da det skete. Ja, det var også min oplevelse.

Men så bliver jeg ringet op af Avis i dag (det var jo deres bil jeg kørte i) af en noget fortørnet mand der fortæller at sagen nu er afsluttet, og jeg, dvs. Avis, er blevet tildelt halvdelen af ansvaret. Vi har altså med to sammenstød at gøre: Jeg rammer bil nummer et, og nummer fire rammer nummer tre (der så rammer mig EFTER jeg har ramt nummer et). Det er de to bagvedkørendes forklaring. Hverken han eller jeg kan forstå at jeg ikke er blevet spurgt, når min egen forklaring bliver modsagt.

Først forstod jeg ikke en bjælde. Hvordan fanden skulle de kunne vide det? Det gik simpelthen så stærkt, og jeg kunne ikke selv høre om det forreste eller bageste bump lød først – jeg nåede bare at se at vi holdt stille beskæmmende tæt på forankørende før bumpene lød. Så det kan de ikke vide, er konklusionen – men hvorfor fanden skulle de så påstå det? Det vidste hverken Avismanden eller jeg. Nå, han ville gå videre med sagen, og jeg stillede mig til rådighed til evt. gentagelse af forklaring.

Det var først da jeg havde lagt på at det slog mig: De har sgu da lavet en studehandel! Jeg kan lige høre dem, de selvretfærdige fynboer i deres Frøkjær-tøj. Nummer fire til nummer tre: "Henge den højrøvete køvenhavnersnu'e der ha'e så travlt mæ a'varselstrekant å det deer ... hun har sgu da forsikring påå! Å det var ikk' engang henges biil. Men hvis jæ ska' hænge på det heel – det bli'r dælme hårdt!! Hva' si'r du te å si' a' hung ramte dem foran inden jæ ramte jer? Det kåster itt' dig nå'et, og så kigger jæ forbi mæ et par kasser øl?"

Dengang tænkte jeg bare at han var en sølle uvasket stakkel med en kone der hørte hjemme i skånejob (og hos Vægtvogterne), og jeg løftede blikket i et stumt "Herregud!" da det viste sig at han ikke havde autohjælp, men mente at han kunne skubbe bilen til nærmeste frakørsel hvor en kammerat kunne hente bilen med sin traktor. Men man skal ikke lade sig narre af den tilsyneladende enfoldighed – den type nærighed kan dække over en krejler af snedigste slags. Jeg hader provinsen, og benytter lejligheden til at hilse 2007 velkomment: Det bliver året hvor jeg har boet længere i København end jeg har boet i provinsen, og fremover vil tidsregnskabet KUN komme til at stå i Københavns favør.

... happy birthday, SHA's blog
happy birthday, SHA's blog ...

19 kommentarer:

Anonym sagde ...

Provinsfachister! Jeg kender efterhånden SÅ mange herboende jyder, der er sluppet for bøden for at køre to på en cykel uden lys over for rødt i København, fordi de talte samme reginalsprog som den potentielle bødeudskriver!

Anonym sagde ...

Som regel skyldes den slags sammenstød nervøse kvindelige bilister der i forreste bil pludselig og uden grund bremser panisk og slipper for al skyld fordi de næste ikke holdt afstand.

Men hvis du siger I holdt stille, så..

Anonym sagde ...

Hæ, rigtigt hjerteligt tillykke med jubilæet :)

Hvad det andet angår, vil jeg være så grov at påstå, at din begejstring for København (og dens indbyggere) bunder i at du sikkert primært omgiver dig med de andre flygtninge fra provinserne.
For de ægte indfødte herovre fra kan da snildt måle sig i harskhed med enhver fynbo eller jyde.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ AnetQ: Jeg hælder mere til at politimænd er dumme som bølgepap. Min veninde er en gang blevet kørt hjem i patruljevogn en taxatom nat ved at tale tysk og spille hjælpeløs.

@ Nelliken: Lad mig skynde mig at præcisere at jeg holder MEGET af mine ligesindede, andre københavnstilflyttere fra provinsen. I provinsen bosiddende provinsboer, derimod ... Men jeg kan ikke være bekendt at generalisere om HELE provinsen bare fordi jeg selv kommer fra et indavlet hul på Snave-kanten. Der kan sagtens findes fornuftige folk på din hjemegn som jeg bare ikke har været heldig nok til at møde.

@ Kørelæreren Kimporator: I så fald var der hysteriske kvindelige bilister i 50 biler foran mig, for alle var oppe at stå på bremsen på én gang, og alle endte med at holde med smørrebrødspapir imellem. Så de kvindelige hysterikere kan altså heller ikke holde bremseafstand, tsk, tsk, tsk.

Anonym sagde ...

Nellike @ "For de ægte indfødte herovre fra kan da snildt måle sig i harskhed med enhver fynbo eller jyde." --> Der er sandelig krydderi i dig i da'. Hrmmpfh!

Anonym sagde ...

Læser: var det nogen der muligvis følte sig truffet? Bare en anelse? :D

SHA: Det vil jeg have meget svært ved at tro, altså at der er synderligt mange fornuftige folk tilbage på min hjemegn. Mener stort set de allerede ER flygtet herover, eller alternativt til Århus.

Anonym sagde ...

Hmm.. vil slet ikke blande mig i diskussionen om provinsboere i provinsen for selv om jeg påstår jeg bor i én af slagsen, så er det vist den mere civilicerede del jeg er havnet i.

De forsøger uden tvivl at tage røven på dig, SHA, lad dem ikke vinde!

Tillykke med din blogs fødselsdag - jeg husker det jo som var det i går du startede :)

Uden Relevans sagde ...

Intet godt er nogensinde kommet fra Provinsen :o)

eller noget :o)

Anonym sagde ...

Du har desværre ret. En ø, hvis fremmeste repræsentant er vicestatsministeren, har begrænset at bidrage med.

P.s. Jeg ville nok bede om at se udtalelsen fra forsikringsselskabet (der må eksistere en sådan).

Copenhater sagde ...

Der ér kun en løsning: Giv København selvstændighed så vi bliver fri for de her høveder! (Ved ikke om det vil løse dit problem, men altså, ja...du ved...)

Suzy Q sagde ...

SHA: jeg vifter lige med den røde klud: mon det er dit ophav der gør, at du er så snedig at du kan gennemskue sagen...? Noget med "it takes one to know one.." *springer i flyverskjul inden træskoen rammer mig i nakken*

Suzy Q sagde ...

JEG MENTE DET IKKE!

Suzy-Hang-Around sagde ...

SUZY Q!! *skumlegrumle*
...
Mnjoh, måske. Jeg har jo gåtnok gået iblandt dem en rum tid (lykkeligvis passé). Men som sagt hader jeg ikke folk fra provinsen, mig selv inklusive. Jeg hader bare provinsen an sich.

Og måske folk der bliver der ...

Lene sagde ...

hmm, det er så her jeg træder ind på scenen med en totalt tøsefornærmet mine.

*G*

Suzy-Hang-Around sagde ...

Lene, du er ene kvinde ansvarlig for mit 'måske' i foregående kommentar, og en strålende undtagelse fra reglen! :-)

Lene sagde ...

Tak så, nu er jeg er glad igen..;-)

Men iøvrigt ellers enig med dig, jeg ville give mit ene øje for at være født på Vesterbro.

GODT NYTÅR!
:-)

susling sagde ...

Holla hup......som 5. generations københavner....må jeg sige.....Jep vi er cool.......men som 5. generationskøbenhavner må jeg også sige....Vi er harmrende provinsede her også.....Næh, du London, Paris, New York.....Det er big city!

Torsten Grunwald sagde ...

Ha, ha - "den stiveste pik i saunaen", den er altså sjov. Den skal nok sprede sig.

Anonym sagde ...

Fra en 3. generations københavner:

Det er altså provisialismen i en nøddeskal at kalde Århus for en storby.