søndag, april 30, 2006

’SHA’ står for Skal Hurtigt Afvises?

’Afvisning’ er, som nogle vil have opdaget, udgangspunktet for og et tilbagevendende tema på denne blog. I det nuværende Passionefterspil er mine tanker fløjet tilbage til en her ubeskrevet afvisning, Australieren, som jeg var smaskforelsket i og VIRKELIGT troede var forelsket i mig. Da det viste sig at han ikke var det, og fuldstændigt fralagde sig ansvaret for hvordan jeg dog kunne have fået det indtryk, gik jeg bag af dansen to the tune of næsten 2½ års cølibat. SÅ er man ramt. Og jeg troede selvfølgelig ALDRIG jeg skulle komme mig. Men det gjorde jeg, i dag ville jeg ikke gide ham hvis han dukkede op, og selvom der har været afvisninger siden, har ingen af dem kostet mig tilsvarende meget kostbart liv. Så trods nuværende (forbigående, jeg lover!) tudefjæs, er der fremgang i min afvisningshåndtering.

Men tro ikke at afvisningerne er forbeholdt partnersfæren i mit liv, nej, nej. Jeg har i mange år været bloddonor, fordi det gav mig sådan en rar fornemmelse af social ansvarlighed og gavmildhed over for mine medmennesker, samt den tilbagevendende mulighed for at prale med ikke at være bange for nåle. Ynkeligt, jeg ved det godt, men man må jo styrke sit ego hvor man kan. Nå, men efter flere års karantæne pga. nogle ture til Indien, fulgt af graviditet og amning, skulle den helgenagtige praksis genoptages via en ny blodbank. Jeg kommer derud og smider mig på en ’venstrebriks’ – det er åbenbart kun min venstre arm der er til at stikke i, har adskillige sygeplejersker let misbilligende fortalt mig, mens de masede og møvlede med nålene. Det var jo fint for mig, så kunne jeg være den seje og overskudsagtige: ’Pyt med det, du stikker bare et nyt sted; det gør ikke mig noget’. Men denne gang var SLET ikke god. Der blev stukket og vredet rundt adskillige gange, så da nålen endelig fandt sin åre, sad den, om ikke smertefuldt, så dog meget ukomfortabelt. Og, muligvis pga. den dårlige placering, løb blodet langsommere og langsommere, uanset hvor meget jeg venepumpede eller slappede af. Blodet løber direkte ned i en pose med kemikalier, så der SKAL en halv liter til, ellers er kemikaliekoncentrationen for stor. Til sidst mistede vi vist begge tålmodigheden, sygeplejersken og jeg, nålen blev (endelig!) fjernet, og hun gik hen for at tjekke om portionen kunne bruges. Nej. Den vejede 487g, 13g for lidt, og hun smed den i skraldespanden lige for næsen af mig. Med beklagelse, men alligevel. Vi talte lidt om mine dårlige årer og lovligt lave blodtryk mens vi ventede på resultatet af den rutinemæssige måling af blodprocent. Jeg ligger i den helt lave ende af normalen, og har altid gjort det, men det er uhyre sjældent jeg mærker noget til det: Ingen besvimelser, sjælden svimmelhed, så i stedet for at spise jern konstant har jeg bare ladet den @”£#§ procent passe sig selv. Men efter denne afgivelse af LIGE KNAP en halv liter blod, var den altså dykket helt ned i det anæmiske, og sygeplejersken sagde at jeg først skulle komme tilbage når den var oppe på 8 %. Jeg er vist aldrig blevet målt højere end 7,2 %, og det var før en tapning. Så summa summarum syntes hun ikke jeg skulle komme tilbage. Årer der er dumme at stikke i, lavt blodtryk og blodprocent – jeg var bare ikke bloddonormateriale. Kasseret. Af en BLODBANK! Det er altså ikke noget jeg bilder mig ind: Der er INGEN der vil have mig. Hulk.

Hov, nej, helt forkert og selvdestruktiv konklusion. Måske hænger det sammen? Mine røde blodlegemer fosser ud af systemet med alt det hjerteblod jeg spilder på mænd der ikke fortjener det? Måske ikke noget dårligt billede ... jeg mærker i hvert fald en spirende selverkendelse der gør det muligt for mig igen at se verden i øjnene med oprejst pande. Jeg vender tilbage hvis jeg bliver i stand til at formulere mere konkret hvad jeg har lært og kan bruge denne oplevelse til. Jeg vil benytte min forklarede og nyoptimistiske tilstand som anledning til at lukke på klassisk poesi uden underliggende poprytmer, nemlig W.H. Auden*:

... we shall not cease from exploration
and the end of all our exploring
will be to arrive where we started
and know the place for the first time ...


* som er lidt poppet alligevel: han er kendt fra Fire bryllupper og en begravelse med det tårepersende effektive Stop all the clocks. Mit citat er fra Little Gidding.

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kvinder har en tendens til at overfortolke. Rigtige mænd afvises hårdt og brutalt af femiland hver evig eneste dag. Dine problemer er ren luksus.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Ja ja, GnavpotKimpo. Men jeg har jo heller ikke dine brede skuldre at tackle modgangen med.

Anonym sagde ...

Havde samme problem sidst jeg var i blodbanken (og har prøvet det en gang før), og jeg blev ringet op af dem forleden, fordi jeg ikke havde reageret på deres postkort... Men jeg var overbevist om, at min krop ikke ville være villig til at afgive en halv liter i denne uge, så de må vente.

Anonym sagde ...

Så nu hænger du også som et link på min blog under Bloggerier.

Anonym sagde ...

W.H.Auden er fantastisk. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hørt "Stop all the clocks" på soundtracket fra 4 bryllupper, med den melankolske musikalske underlægning. Det var i en periode, hvor jeg havde mistet mit alfaderlige forbillede.

The stars are not wanted now:
put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.

Suzy Q sagde ...

Av det gør nas, det dér Auden... *piv*

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ AnetQ: Tak. Troede jeg var den eneste i verdenshistorien ...
@ Maria: Tak :-)
@ Leto: Tak. Fordi du gider dele, både følelser og poesipåskønnelse.
@ Suzy Q: Jeps. Sådan må det være. Vi poetiske sjæle har motorvej lige ind i hjertet.

Anonym sagde ...

Okay, det her sker meget sjældent, men jeg vil dele min taberagtighed med dig. Jeg var oppe til 8 - ja, OTTE - køreprøver før jeg bestod. Og jeg prøvede at give blod een gang, men besvimede 2 gange, inden de så kørte mig hjem i en taxa. Med besked om, at de synes jeg skulle finde et andet område til min velgørenhed. Jeg ved godt det ikke rimer på hjerte-smerte, men du er ikke alene med de små afvisninger i hvert fald. Sådan set heller ikke med de store, men det er en helt anden historie.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Gavmilde Julie. Jeg tog lynhurtigt kørekort, men havde helt glemt den succesoplevelse. Tak for påmindelsen :-)

Anonym sagde ...

At få vævet det at man ikke kan give blod af helt naturlige årsager ind i en tråd om afvisning og taberi, det er godt nok .. jeg savner ord. Altså, at slå sig selv i hovedet som en slags selvvalgt fritidsaktivitet. Det vigtige er sgu da at du har prøvet at give noget til andre. Selvom du på den meget tidstypiske ironiske facon også får reduceret det til en slags egoisme. Hvad så om der er et egoistisk delmotiv i alt hvad vi foretager os. Hvis du har impulsen til at gøre noget godt så kom igen, der er behov for det.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Du har ret, Djondjuk, jeg er simpelthen sådan en taber at være så selvhadsk ... ;-)
Nej, helt alvorligt, jeg ved det godt. Prøver at give mig selv et break, men afvisninger får mig til at føle mig helt værdiløs og så kan jeg ikke styre det; men arbejder som sagt på sagen.