torsdag, april 06, 2006

Bryllupsreception

Små frikadeller af 4 kg kød?
Rosmarinmarinerede tern af 2½ kg kyllingebryst?
Canapeer af 2 kg røget laks?
Snegle af 1 kg butterdej?

Læg hertil bundter af kogte bønner (2 kg) omviklet med serranoskinke (½ kg), lune sandwiches med mexicansk ostefyld (1½ kg), cocktailpølser med bacon (4 kg), gedeostehapser med grillet peberfrugt og pesto (2 kg). Og bryllupskage.

Skulle det ikke være nok til rustikke pindemadder til 100 mennesker? 195 g pr. mand lyder måske umiddelbart af lidt lidt, men ud over det her opremsede kommer jo også bjerge af krydderurter, brød, dressing og den slags.

Som de hurtige måske har opfattet, skal jeg lave mad til en bryllupsreception på lørdag. Jeg har et lille hobbycateringfirma for venner og bekendte, og banal madlavning kan ikke længere hyle mig ud af den. Men det her på lørdag er pindemadder der skal omdeles (og spises) inden for et bestemt tidsrum, og ikke bare min sædvanlige afslappede buffet hvor folk forsyner sig selv. Dvs. at mit fokus er på logistik og militærisk præcis afvikling (15 minutter til hver servering og ikke et SEKUND mere!) mere end på selve madlavningen. Så selvom ovennævnte mængder er lidt usle efter min målestok (aldrig forsætligt underforsynet, det er mig), kan gæsterne simpelthen ikke NÅ at spise mere. Og de stakkels tre små serveringspiger der skal bene rundt med bakkerne og formelig HÆLDE mad i hænderne (munden?) på folk – jeg frygter for ulykker med løsrevne pinde fløjtende i alle retninger hvis de skal løbe hurtigere.

Jeg er jo hyret til at løse netop disse problemer, så selvfølgelig er de løst. Der er nok mad, og det kommer til at glide. Men kryds gerne lidt fingre alligevel ...

... det er så øøøøndigt
at fø-hølges ad ...

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jo, det lyder fin-fint - så vidt jeg husker plejer man vist at regne ca. 200 g. kød pr. hoved til den slags... (og jeg har været ofte været involveret i at regne ud, hvor meget sovs 57 prs. spiser til en hovedret).

Lommen sagde ...

Hm... Jeg vil ikke gøre mig klog på madmængder. Bare konstatere, at du godt ku' ha' advaret... ;-) Jeg blev vildt sulten, fordi jeg kastede mig lige luks ud i din blog! :-) Held og lykke med det! - Lyder i øvrigt spændende med det cateringfirma. Har somme tider selv overvejet at kaste mig ud i dét i stedet for at bruge min akademiske uddannelse...

Anonym sagde ...

OK, jeg krydser for dig, hvis du krydser ved DF eller V ;o)

Suzy Q sagde ...

SHA: jamen du er jo gastronomiens svar på BS Christiansen, så hvordan kan det gå galt?? :)

Anonym sagde ...

Du er jo for sej, SHA. JEG ved at du styrer det for vildt - rigtig god fornøjelse!

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, alle sammen, det gik godt, og der var mad nok, men bestemt ikke rå mængder rester - folk spiste som frådende vilddyr.
@ Lomme: HA! Min skjulte dagsorden en succes - jeg vil leve i en verden af madglade livsnydere. Og gå til den med cateringdrømmen: det fungerer fint for mig i kombi med akademisk uddannelse og arbejde. Sanseligheden i at arbejde med mad og det meditative i at bruge sine hænder er et skønt supplement.
@ Kimpo: Du må ha' spist søm. Kaffe latte-drikker, remember? ;-)