tirsdag, august 01, 2006

Målgruppe: Småbørnsforældre

Uh, jeg blev så VRED i morges i min datters vuggestue.

Datter (i det følgende Uskyldig Puttegris, UP) og jeg mødte en pædagog fra en anden stue uden for lågen, der fortalte at UP skulle med i Zoo, selvom vi desværre ikke havde fået besked i går. Det var jo lige meget, alle var glade, for en tur i Zoo er altid skønt, og der var jubel hele vejen rundt. Lige inden for lågen møder vi UP’s pædagog der er på vej hen til andet barn (i det følgende Forkælet Møgunge, FM), og jeg siger 'jeg hører at UP skal i Zoo' og pædagogen svarer 'nej, desværre, planerne er lavet om', og fortsætter hen for at fortælle FM at han skal med i Zoo.
UP og jeg kom på slaget 9.15, som vi plejer, men det viser sig at de netop havde ringet til FM’s mor for at spørge om han måtte tage med fordi 'vi vidste jo ikke om I kom om en halv time eller hvad' - citat pædagogen.

Nyj, jeg blev rødglødende - hvilket jeg har fortalt pædagogen - for vi kommer altid lige deromkring, og jeg ringer altid hvis vi er forsinkede; man SKAL nemlig aflevere senest 9.15. Hvis vi havde været forsinkede uden at have varslet det telefonisk, ville jeg ikke have noget problem med at være gået glip af turen; jeg har fuld forståelse for at vuggestuens tidsplaner skal overholdes.

Det springende punkt her er at UP havde fået at vide at hun skulle i Zoo idet vi træder ind af lågen - det havde FM ikke; det var på det tidspunkt kun FM’s mor der vidste det. Jeg mener at det havde klædt vuggestuen ikke at skuffe en toårig - så hellere tage det ansigtstab over for FM’s mor at ringe tilbage og sige at man var gået tilbage til den oprindelige holdopstilling, fordi UP var kommet til tiden. Derudover synes jeg lige så godt man kunne have ringet til mig for at spørge om vi var på vej, som man kunne ringe til FM’s mor for at bede om tilladelse til at tage FM med i stedet for UP.

Og hvad FANDEN ligner det at antyde at jeg ikke respekterer afleveringstidspunktet? Jeg spurgte senere stuens anden pædagog om det var hans indtryk af mig, og ’ih nej, du giver altid besked’. Og da jeg konfronterede den første pædagog med min harme, gik hun totalt i pædagog-mode (tænk South Park) med ’M’kay ... m’kay ... ja, det er ærgerligt ... m’kay ...’ *syde*

Min sure samtale med pædagogen fandt sted uden for UP’s hørevidde, men hun må alligevel have opfattet at der var noget galt, for da jeg sagde farvel, forsøgte hun at klatre op ad mit ben mens hun sagde ’Ud på Mors cykel. Køre hjem igen’ og da jeg fastholdt at jeg skulle på arbejde, og, efter et knus, lagde hende i armene på en ellers populær pædagog, fik hun en total nedsmeltning, prøvede at blæksprutte sig ud af hans arme så han endte halvt i knæ med hende under armen, mens hun skreg som besat. Så hun
  1. går glip af tur i Zoo
  2. skriger sig helt gasblå i hovedet ved afsked med Mor
  3. skal tilbringe dagen sammen med ’de små’, fordi alle ’de store’ er i Zoo

Stakkels lille UP.

... if you see me coming, better step aside
a lot of men didn’t – a lot of men died
one fist of iron, the other of steel
and if the right one don’t get you
then the left one will ...


Disclaimer: Der er intet galt med FM, han er en sød dreng, og bare genstand for min surhed i dag.

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

DET er fandme dårlig stil fra de pædagoger - man skuffer bare ikke børn i den alder på den måde, og hvorfor i alverden kunne der ikke blive plads til en til? Det skulle da vel nok kunne lade sig gøre, at få din datter med? Pffff! Dårlig stil hele vejen rundt.

Og for helvede, enhver med bare lidt indsigt i hvordan børn fungerer vil da kunne se, at sådan en "du skal i zoo .... NOT!" oplevelse kan ødelægge hele barnets dag - for slet ikke at snakke om hvor ufedt det er at skildes fra sin mor i gråd og skrigeri, samt være sammen med "de små" når nu alle "de store" er afsted.
Føj da!

Jeg synes du handlede helt fint - det lyder bare til at være nogle dårlige pædagoger der har kørt showet med den zoo-tur.
Træls måde at starte dagen for såvel Uskyldig Puttegris som dig selv :-/

Suzy Q sagde ...

NÅHHHHRRRRHHHHHJJJJJ hvor havde jeg bare sagt "du skal ikke tale sådan dér til mig" til m'kay-pædagogen. Men sådan noget når man desværre først at tænke EFTER at man er blevet talt ned til...
Grrrr.. forstår fuldt ud din irritation.

susling sagde ...

Ho, én af grundende til at jeg strandede på to børn, var bl.a. institutionerne....Der var mange gode ting bevares......men kors hvor var der også øjeblikke, hvor jeg nærmest var ved at tage kvælergreb på emsig/uempatisk/ligeglad/selvretfærdig/fyld selv ud med mere her-pædagog. Og hvis jeg så siger, at vi har været igennem 2 vuggestuer, 4 børnehaver (har måtte flytte ungerne af forskellige årsager) og heldigvis kun 1 fritidshjem, hvor de begge gik - her var de faktisk topprofessionelle og de få gange jeg var ude en for en pædagog, der opførte sig sært/uanstændigt osv. blev de faktisk fyret kort efter...altså ikke på grund af mig, men det bekræftigede da mig i at det ikke var mig, der var idioten...Men uanset hvad drog jeg et lettelsens suk, da vi endelig var ude af maskineriet....så er der selvfølgelig skolerne....men sjovt nok har oplevelserne her været meget bedre og om ikke andet, har man altid kunne argumentere på et fornuftigt plan....

Kun en ting at sige: Råb op, sig fra....og hold dig til fornuftsvæsnerne, som der jo også er og vid det slutter en dag....(lille trøst, I know)

Anonym sagde ...

Hm. Lyder som et klassisk eksempel på dårlig kommunikation pædagogerne imellem.

Efter at have haft børn i institution de sidste 3 år, kan jeg da sé at 3 års uddannelse ikke er en garanti mod tåbelighed i al almindelighed. :-/

Godt du konfronterede hende med det

Anonym sagde ...

Det er slet ikke i orden. Stakkels UP. Godt du fik sagt noget, og ikke bare gik hjem med det.

Årets Brandert sagde ...

Jeg har været insider. Den klassiske ´efter-gymnasie-penge-skal-tjenes-pædagog-medhjælper-tjans´. Jeg kan berette at de 3 eneste ting kvindelige pædagoger kan snakke om, og JA det ER videnskabeligt bevist, er 1. Anne Larsens fedtfattige madopskrifter, 2. Den der top fesne olie-sprøjte der var hip nogle år tilbage, og sidst men ikke mindst 3. Om alle de kvindelige pædagoger der ikke er til stede i frokoststuen på gældende tidspunkt.

Tænk at være pædagog i 30 år, og kun have 3 ting at snakke om!?!?

Det var et godt job, de var vilde med mig; børn, forældre, og pædagoger alike..Men Geeees hvor følte jeg mig nogle gange intellektuelt underernæret.

In short, I Sympathise..

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak alle sammen, forældre såvel som børnevenner og -kendere, det er rigtig rart med jeres støtte. Det var også rigtig rart at få svar og forklaring fra lederen pr. mail, samt møde op i dag til uforbeholden undskyldning fra pædagogen. Det var en stor fejl fra deres side, og UP står først på listen til næste udflugt. Okay, så. Det er menneskeligt at fejle. Men PUH, jeg så rødt fordi det gik ud over MIN lille puttegris. Enter løvemor i al sin rasende kompromisløshed ...

Anonym sagde ...

Hvis du ikke skulle vise kløer og tænder ovenpå den behandling af UP, så var der da også noget galt :)
Og så kan de lære at hvis de snyder et barn for zoo-tur, så er der rovdyr løs i vuggestuen :D

Godt at alting alligevel ordnede sig - samt at pædagogen var stor nok til at sige undskyld; jeg har kendt typer af dem der ALDRIG ville indrømme at de havde gjort noget forkert.

Anonym sagde ...

Arh, er det virkelig så slemt?...

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Kenneth:-)
@ Z: Long time, no see, min ironiserende ven.

Lene sagde ...

Ja, jeg forstår altså heller ikke hvorfor de ikke kunne være med begge to..? Melder historien noget om det?

Iøvrigt: du har gjort det rigtige ved at fastholde dialogen med dem. Indebrændthed duer ikke når det kommer til børns vilkår, og hende pædagogen har forhåbentligt lært en ting eller to.



PS: Jeg var gået bersærk over den der "M-kay-tone. Føj siger jeg bare!

:-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Lene (og Kenneth): Problemet er antal pladser og seler i barnevognene der giver et helt ufleksibelt loft på antal deltagere. Vognene må max. indeholde 4 børn hver, der SKAL være seler til alle, og max. en vogn pr. voksen. Så når der er fyldt op, er der fyldt op.

Anonym sagde ...

Usædvanlig respektløs adfærd fra pædagogens side.

Smadder ærgerligt at din datter skulle opleve denne splittelse og dermed få en dårlig oplevelse i forhold til aflevering. Det rev sgu sådan i mit hjerte, da hun sagde: "Ud på mors cykel. Køre hjem igen"

Anonym sagde ...

Jeg er ikke medlem, men bare inde at lure... I min google-søgning skrev jeg "dårlig vuggestue", blot for at læse et par ting, for at sammenligne med min egen situation. Jeg er mere end led og ked af at skulle betale mere en 2800,- pr mdr, for den værste pasning af MIN lille englebasse! Den historie du fortæller, er bare endnu et eksempel på pædagogers middelmådige opførsel. De er så selv-navle-fikseret, at de glemmer andre individer omkring dem!!! De har ALTID en vis politik, som de selv glemmer at overholde. Eksempelvis det med tiden der skal overholdes -Ja, når er belejligt for dem. De tænker sig ik om. Mit eksempel (må bare ud med det) er: Politikken i vores nye vuggestue er, at det er MEGET vigtigt at man siger goddag og farvel. Jep jep det er også vigtigt for mig, især at de byder mit barn velkommen om morgenen, således at hun også føler sig velkommen. Jeg ku da sæføli også tænke mig at de lige sagde hej til mig, men næææeh nej! Vi har været der i 3 dage og stadig på 3´ dag var der ingen der hverken sagde buuh eller bææh til os... Juubii jeg ELSKER at aflevere mit barn. Dog, havde jeg oplevet det i har, var jeg da gået helt op i limningen, og krævet mit barn skulle med, om de så skulle bære hende rundt på deres små vattede M´kay-arme hele turen!!!!
Med venlig hilsen en også vuggestuesur mor. Husk på det næste gang i stemmer c",)