mandag, august 21, 2006

Levedygtighed

I min mors netop solgte have stod verdens bedste mynte. Mange steder, og i store bundter – den trives jo som ukrudt, og er umulig at slippe af med når man først har fået den. Det var ikke det mindst triste i forbindelse med hussalget at skulle sige farvel til mynteforsyningen. Men min mor gjorde sit til at udskyde tragedien, og plantede adskillige planter i potter, og satte dem i sin altankasse. Der stod de også helt fantastisk frodigt. Flinke Mor gav mig en stor potte til min vindueskarm, og hvad sker der? Den begynder prompte at krølle i bladene, få brune pletter og en hel HÆR af bladlus. Jeg slæbte rundt, skyllede, nippede og brusede, men fandme nej, om den gad leve i min vindueskarm. Jeg resignerede, smed den ned i gården, og rekvirerede en ny fra altanen. Der gik to – TO! – dage, så var den helt grå af meldug eller et eller andet spindekrapyl, og stænglerne hang livstræt slænget ud over pottekanten. Den blev også forvist til gården, og sur og afvist som jeg følte mig, gad jeg selvfølgelig ikke vande dem. Og hvad sker der? De liver synligt og provokerende hurtigt op, og står nu og strutter i gårdens mest dødssyge hjørne.

Hvad er moralen?* At den der med at ukrudt ikke forgår så let er en sandhed med modifikationer. Nogle planter kan ikke tåle pleje og alt for skånsomme levebetingelser, de trives bedst med lidt udfordringer. Jeg er overbevist om at det samme gør sig gældende for sprog, og jeg ved ikke hvem der er mest irriterende naiv: Dansk Folkeparti med sit forslag om at gøre dansk til nationalsprog ved lov, eller de Radikale med deres forslag om at gøre engelsk til officielt andetsprog i Danmark.

Sprog er ganske rigtigt et medium for kommunikation af tørre fakta, men det er også en kode hvormed vi signalerer hvem vi er, og al forskning tyder på at pres oppefra, fra autoriteterne, altid resulterer i en modreaktion: Når Dansk Folkeparti siger at dansks position skal sikres og støttes ved lov, er det ikke sikkert at man opnår en styrkelse. Det er derimod forudsigeligt at et eller andet segment vil modsætte sig det, og kæmpe med næb og kløer for deres ret til at bruge et andet sprog til hvilket formål de nu vil bruge som eksempel. Eller gribe til civil ulydighed, og gøre hvad de vil med sproget. Ditto for de Radikale og engelsk. Sprog gror fra bunden, og for meget opmærksomhed og pilleri fra nidkære sproggartnere gør mere skade end gavn.

Nu er der en del der tyder på at forslagene er mere identitetsprofilering, branding, for partierne end alvorligt ment, men jeg tillader mig lige at tage deres ord for pålydende. Jeg synes jo at det er en UHYRE klodset måde at signalere 'Vi er bare SÅ danske hhv. globaliseringsvenlige!' på. Men spurve SKAL åbenbart skydes med kanoner i politik.

Dansk Sprognævn bliver altid kritiseret for at sidde på deres flade og lade dansk gå i opløsning, men hvad skal de gøre over for alle os der elsker at smide et engelsk ord ind hist og pist? Uddele dagbøder? De er som bekendt ikke udøvende magt, bare rådgiver til lovgivende.

Jeg ved ikke hvorfor realiteterne ikke er sivet ind. Måske bare fordi det er så upopulær en sandhed at sproget ikke kan styres? Sproget er ægte demokratisk, vi må alle bruge den variant vi vil, og vi justeres af omverdenens evne eller lyst til at forstå os. Men netop fordi vi alle ejer vores eget sprog, kan nogle forledes til at tro at deres variant er den eneste rigtige, den er umistelig og perfekt, og de gør os alle sammen en tjeneste ved at få den ristet i sten og udbredt for folket. Nydelig tanke, men DET KAN IKKE LADE SIG GØRE. Fat det dog.

... Language! It's a virus! ...

*Ikke noget om manglende grønne fingre, tak.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Akja - jeg tænkte først da jeg så det med engelsk som 2. sprog at det da i grunden var meget fornuftigt, men så begyndte det pludselig, at lugte temmeligt meget af politisk profilering og hurtige point fremfor et reelt ønske om, at tilføre samfundet noget værdi - og nu er jeg også endt ved "de politiske sukkes station" :D

I øvrigt meget pudsigt med de planter du ikke kan pleje til live, men kyler du dem ud og ned i et trælst gårdhjørne SÅ skal de nok vise hvad de kan - nogle gange giver naturen os noget fantastisk billedsprog.

Suzy Q sagde ...

ihhhh jeg er VILD med når du er oppe i det "FAT DET DOG" røde felt :)

Anonym sagde ...

Du har en begavet evne til at formulere dig som både er betagende og besnærende.

Men det er som om, at sangteksterne synger på sidste vers eller...?

"Yes they’ll all come to meet me arms a reaching smiling sweetly
It’s good to touch the green, green grass of home."

..og heeey word verification er tilbage..den var savnet.

Lommen sagde ...

Sproget er ikke bare demokratisk - det er decideret LEVENDE og derfor ganske rigtigt umuligt at styre. Har i mange år syntes, at det mest fascinerende ved sprog er det faktum, at det på mange måder minder så meget om et menneske: Det er dynamisk og i konstant forandring, samtidig med at det i en vis udstrækning osse er statisk - dansk har jo fx været genkendeligt som dansk i mange hundrede år, selv om det osse har ændret sig.
Glimrende indlæg! Dejligt at nogen brænder for sprog som i 'sprog' og ikek bare som i 'nationalsprog'...

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Kenneth: Der er ikke noget som en god havemetafor ;-)
@ Suzy Q: Taaaaak *rødme*
@ Leto: Tak, og nej, jeg regner bestemt med at bevare sangteksterne. Men jeg har vist ikke været så inspireret på det sidst, og synes det er betragteligt sværere at finde gode bidder når man skriver noget småpolitisk end når man skriver noget følelsesladet. Og jeg beklager word verification, jeg fik pludselig tonsvis af irriterende robotkommentarer :-/
@ Lomme: Tak. Jeg genkender en beslægtet ildsjæl når jeg ser hendes kommentarer ;-)

Anonym sagde ...

Jeg må være enig med de andre i, at din kommentar er både indsigtsfuld og begavet. Og jeg er næsten enig..

Jeg forstår dog ikke modviljen mod at gøre engelsk til reelt andetsprog her i landet. Dels ville det være rart for gæster her i landet, hvis lidt flere anvisninger i det offentlige rum også stod på engelsk, dels ville det givetvis fremme ekspeditionen, hvis breve til folk, der ikke taler dansk, måske ku' være på engelsk... (Ved I godt, at alle officielle breve til udlændinge i Danmark er på dansk?)

Mht. at starte med engelsk tidligt i skolen, så viser al erfaring, at man så bliver langt bedre - også til førstesproget. Mit barn (og faktisk også Charlotte Fischers (ophavskvinde til R's forslag)) går i engelsksproget børnehave, fordi faderen er engelsktalende. Og vores børn taler ubesværet begge sprog uden at tænke noget videre over det. Fordi vi har familie og venner i det "internationale miljø" kender vi rigtig mange tosprogede, ja, tre- og firesprogede. Fælles for dem alle er, at det bestemt ikke har skadet dem i livet og heller ikke har gjort dem dårligere til førstesproget.

De fleste danskere synes selv, at de er vildt gode til engelsk, fordi de både kan bestille en bøf og finde vej i den engelske undergrund. Men de fleste kan ikke engang læse en bog på engelsk, endsige følge en universitetsuddannelse i udlandet. Så en opgradering af engelskfærdighederne er under alle omstændigheder påkrævet.

Kimpo sagde ...

Politikere og borgere skal stadig prioritere hvilken sporgpolitik de vil have. Hvis man lader engelsk være fuldgyldigt officielt sprog, sikrer man da at integrationsuvillinge græshoppesværme ikke behøver besvære sig med dansk. Det er næppe klogt ift ønsket om et harmonisk og fredeligt samfund, bedre til at skabe borgerkrig, dele og herske. De radikale overklasseduller skuffer ikke. De vil nedlægge Danmark og indføre et feministisk Babylon med dem selv som herskerinder. Men ikke om de vil indrømme det direkte.