torsdag, august 17, 2006

Et halvt par?

Da jeg forleden var til bryllup, havde jeg en fremmed mand overfor som var beleven nok til konversere mig. Og han insisterede på at tiltale mig ’I’ – han mente ’du og din mand’. Og jeg ved ikke rigtigt om jeg skal tolke det som et taktfuldt forsøg på signalere ’jeg flirter bestemt ikke med disse personlige spørgsmål’, eller som smalsporet vanetænkning: ’selvfølgelig har hun en mand, det har alle jo’. Han var også overdrevet glad for at omtale sig selv som ’vi’, hvilket parallelt kan tolkes som taktfuldhed: ’FYI er jeg ikke ledig’, eller pral: ’ja, JEG er med i de giftes klub.’ Det kan også godt være jeg bare overfortolker for paranoidt – det viste sig at han var fra Esbjerg, hvor det vist ikke er helt velset at tale for meget om sig selv, så det kunne bare være et almindeligt distancerende samtaleteknisk træk.

Men så sad jeg et par dage senere på arbejde, og blev brutalt flået ud af mit selvtilstrækkelige elfenbenstårn af et telefonopkald fra en ’kunde’. Det er ellers sjældent at mine hænder besudles af kontakt til slutbrugerne, men det er ferietid, og der var åbenbart ingen i de udadvendte funktioner til at tage telefonen, så den endte hos mig. Damen var utilfreds med et produkt hun havde købt, og det var helt med rette – det var fejlbehæftet. Jeg forklarede så godt som vi med indadvendte funktioner nu kan, og selvom jeg gav hende ret i det meste, fremturede hun med adskillige eksempler på ’min mand sagde også ...’ og ’min mand syntes ...’ Troede hun måske ikke jeg ville tage hende alvorligt hvis hun talte for egen regning?

Jeg kan selvfølgelig være ligeglad med andres svage selvfølelse som gør det nødvendigt for dem at have opbakning til så simple ting som at gå til en fest og klage over en vare. Jeg synes bare implikationen er træls: at man ikke er et individ, men et halvt par, og man skal være to før ens mening kan bruges til noget som helst.

... da er i glæden man dobbelt glad
og halv om sorgen så tung at bære ...

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Implikationen ER træls. Kender selv nogen, der konsekvent omtaler sig selv i plenum. 'Hjemme hos os', 'vi synes', 'vi kunne godt tænke os', osv. Hvor blev individet af?! For jeg nægter at tro på, at det altsammen kan være distancerende samtaleteknik...

Anonym sagde ...

Arh hvad SHA, du ved da bedre !

For næste implikation af den sidste sætning bliver, at du har lyst til at omtale dig selv med "vi", når der skal lægges vægt på et udsagn. Og heeelt ærligt - VILLE du gøre det hvad enten du havde en fast partner eller ej ? ;-)

Anonym sagde ...

Præcist som du skriver i sidste afsnit - vær dog ligeglad med den slags :D

At andre føler trang til, at indgå i en HiveMind-agtig symbiose hvor de ikke længere kan adskille hvor de selv slutter og deres partner begynder - eller måske bare sidder fast i ægteskabs-mentaliteten fra 50erne - så dem om det.

Og skidt da med ikke at være med i de giftes klub - det bliver man jo ikke nødvendigvis et bedre menneske af ;)

Kimpo sagde ...

Vi omtaler altid os selv i majestætisk flertal. Vi finder ingen grund til at skjule vor natur.

Anonym sagde ...

Ja, JEG må indrømme at det fik mig til at tænke... tror faktisk at jeg en gang i mellem gør det, og det vil jeg egt ikke, så tak for det, for min egen skyld vil jeg tænke på hvad JEG mener og ikke hvad VI mener...

Suzy-Hang-Around sagde ...

I er nogle hårde hunde, Nellike og Kenneth: kan man nu ikke få lov til at krukke lidt selvmedlidende over verdens urimelighed uden at blive bedt om at stramme op? ;-)

Tak A og Anon for bevis på at jeg ikke står alene med oplevelsen.

Og ydmygst tak for påmindelsen, Deres Højhed, SELVFØLGELIG gælder der særregler for Jer.

Anonym sagde ...

Nej, hvor skal man altså passe på...!
Kan det virkelig være rigtigt, at man i den grad skal finkæmme sit sprog for ikke at rende ind i en æstetisk idiosynkrasi?
Det kan da ikke passe, at brug af et enkelt ord i flertal i stedet for ental kan skygge for den gode udsigt?

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Henning: Jo, lidt, når udsigten (for mig at se uden anledning)kalder sig selv 'vi' og jeg kun ser én person, og kalder mig 'I', så jeg må tjekke om der står én bag mig - det giver altså nervøst flakkende øjne og den i kommunikationskredse så forkætrede 'usikker dialog'.

Og jeg medgiver gerne at det er min personlige idiosynkrasi, men den er ikke æstetisk. Epistemologisk, måske.

Anonym sagde ...

Kan "man" bruges?
;-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Så skidt da - hvis man vel at mærke ikke har noget imod at lyde ubegavet á la Brian Laudrup, den store Man-Misbruger ;-)

Anonym sagde ...

Takker ydmygt!
Man synes, du har en fin blog og ønsker alle en god weekend!