torsdag, juli 27, 2006

Skik følge eller land fly?

Dana Watsham linker til en interessant kronik i Politiken, som jeg burde være helt enig i, men som alligevel irriterer mig. Den fremsætter bl.a. 11 punkter der forklarer hvorfor det er svært for fremmede at blive integreret i Danmark, og jeg har barberet dem til deres blotte essens nedenfor for at forholde mig til dem – min barbering er dog ikke et rimeligt referat af artiklen i sin helhed, så læs den først.

11: Vores mad. Meget er baseret på svinekød, og der er ofte rødvin i sovsen. Som muslim kan det være vanskeligt at spise med.

Den køber jeg simpelthen ikke. Hvis det var mig der i Kina blev budt på sprødstegte insekter og dampede larver, ville jeg muligvis prøve at undslå mig for at spise, men jeg ville skamme mig og føle at det var mig der havde et problem, ikke mine værter. Og selv hvis jeg forsøger at sætte mig ind i din religiøse tankegang, synes jeg den halter: Svinekød er urent, ok, men er det ikke alkohol der er forbudt? Rødvin i sovs har for længst fordampet sit alkohol, og er nærmest blevet til druebestanddele igen – dem er der vel ikke noget galt med? Jeg fremdrager det som eksempel, ikke fordi jeg tror rødvinssovs er det der får kontakten til at glippe;
jeg beder ikke nydanskere bryde deres spiseregler, men jeg synes det ville være klædeligt at fortolke dem så rummeligt som overhovedet muligt i forhold til det nye lands madtraditioner.

10: Vores sprog. Vi udtaler det sjusket, og derfor er det vanskeligt at lære, og vi gør os ikke umage for at forstå fremmed accent.

Som sprogmenneske må jeg opponere mod formuleringen ’udtale sjusket’; problemet er at dansk stavning og dansk udtale ligger langt fra hinanden, hvilket gør at fremmede ikke synes at ’vi siger det der står’ – og det er rigtigt nok. Derudover er dansk berømt i fonetiske kredse for sine afsindigt mange vokallyde, så selv en dygtig sprogindlærer vil få svært ved at lyde ’helt rigtigt’. Det kunne vi sikkert alle godt lægge os på sinde, og udvikle til tolerance i ørerne for forskellige måder at tale dansk på.

9: Ting kan kun gøres på én måde: den danske! Vi er simpelthen ikke vant til, at nogen udfordrer os og siger os imod.

Jeg har svært ved at tage imod dette som noget særligt dansk. Alle systemer har en inerti der gør dem svære at ændre, og jo større systemet er, jo sværere bliver det. Derudover er der alle steder (og her taler jeg ud fra de arbejdspladser jeg har kendt, som godt kan fungere som minimodeller på et samfund, et land) en hakkeorden der gør at den sidst tilkomne endnu ikke har optjent retten til at kritisere og foreslå store ændringer. Ret til at kritisere er ikke noget man har, men noget man ved sin indsats gør sig fortjent til, hvis I spørger mig. Det gælder i forhold til venner, kolleger, chefer, faktisk alle instanser hvor man har medbestemmelse.

8: Vores mangel på kultur. Dét, som egentlig er dansk, er vanvittigt vanskeligt at få øje på.

Det kan godt være. Men er det ikke fordi vi lever i en brydningstid hvor mange gamle normer er nedbrudt, men de nye endnu ikke institutionaliseret? Ville den ældre generation ikke sige det samme til den yngre? Det er jo ikke noget vi har skabt for at holde fremmede ude; det er mit indtryk at mange gammeldanskere begræder den såkaldt manglende kultur.

7: Vores humor. Vi er platte.

Det kan godt være. Selvfølgelig er det ikke god stil at komme med fremmedfjendske vittigheder over for en fremmed der gerne vil høre til.

6: Vores mangel på manerer; de sociale spilleregler er næsten umulige at lære.

Se pkt. 8

5: Vores middelmådighed. Vi lefler for amatørismen og det talentløse.

Det kan godt være. Og jeg synes ikke det er en god ting. Men vejrer man ikke lidt morgenluft, fx i folkeskolen? At der begynder at være en vilje til at give et kvalificeret tilbud, også til de særligt dygtige?

4: Vores frisind og mangel på religion. Vores frisind gælder ikke retten til at være religiøs.

Det forekommer mig at der er masser af plads til at være religiøs i Danmark, men jeg forstår godt at det kan være svært at rumme at religiøsiteten får en anden plads end man selv trives med. Jeg følte mig fx også krænket da mine folkevalgte repræsentanter gik til gudstjeneste under stor mediebevågenhed i kølvandet på tsunamikatastrofen. Min konklusion er at der muligvis er mindre religiøsitet i det offentlige rum end mange troende ønsker, men der er altså mere end vi ateister ville foretrække. For mig ligger skismaet her ikke mellem gammel- og nydanskere, men mellem troende og ikke-troende.

3: Vores fest- og drukkultur. Deltager man ikke, bliver man nærmest stigmatiseret.

Det kan godt være. Jeg synes generelt heller ikke at fester er særligt sjove hvis jeg ikke drikker. Men en overgang da jeg gjorde mere ud af yoga og sundhed end jeg gør nu, fandt jeg altså mig selv i vide kredse hvor der slet ikke blev drukket, og som dog havde et velfungerende socialt samliv endda. Der er vel ikke noget odiøst i at hvis man ikke hylder mainstream-kulturens normer, så finder man sig nogle mindre mainstream mennesker at være sammen med?

2: Nepotismen, især i de højere og akademiske samfundslag.

Jeg kender selvfølgelig til fænomenet med de uhyggeligt smalt formulerede jobannoncer, så ja, det findes. Men det er ikke mange stillinger det drejer sig om, og inden for den offentlige sektor er reglerne blevet strammet betydeligt, således at stillingerne fx skal slås op internationalt. Jeg vil ikke påstå at problemet er løst, men også her vejrer jeg morgenluft.

1: Vores egen lukkethed.

Den er noget skidt, det indrømmer jeg. I Danmark leves livet inden for hjemmets fire vægge, og hvis vi ikke inviterer nye mennesker med indenfor en gang imellem, er vi for sølle. Jeg vil gerne for min del sige at min dør står åben for alle nydanskere der lader deres børn tage med på lejrskole og deltage i gymnastikundervisningen.

Så måske er det i virkeligheden ikke rammende for mig at sige ’skik følge eller land fly’; det mere rammende ordsprog er ’noget for noget’. Og det er derfor at artiklen i Politiken gør mig muggen, uanset hvor tolerant og indvandringselskende radicool jeg er: det kan simpelthen ikke PASSE at al imødekommenheden skal ligge på én side, på værtslandet. Jeg misunder bestemt ikke dem der af den ene eller anden grund er nødt til at forlade deres fødeland, og jeg kan levende forestille mig at det må være forfærdeligt traumatisk. Og uhyggeligt svært. Men jeg synes ikke det er helt rimeligt at give det nye land skylden for at det er svært. Eller for at man ikke føler sig lige så meget hjemme der som man gjorde hjemme. Men i det ligger selvfølgelig at det ikke må være sværere at falde til i Danmark end det ville være i England, Tyskland, Sverige, etc.; spørgsmålet er også om det er det? For mig at se lever de nye og gamle befolkningsgrupper der lige så adskilt der som vi gør i Danmark – men taler muligvis lidt pænere om hinanden?

Kald mig bare en defaitist, men jeg tror simpelthen bare at det er meget, meget svært at komme til at høre til der hvor man ikke hører til. Og det siger jeg ikke som undskyldning, for jeg synes bestemt at vi i de eftertragtede lande skal gøre os umage for at rumme mangfoldigheden. Men det er ikke kun et spørgsmål om hestekrybbebideri, at vi ikke tør lukke andre hen til vores madskål, for forbeholdet over for fremmede gælder også hvis den nye er rig og den gamle fattig. Jeg har talt med indiske venner om det - i Indien – og de siger ligeud: ”Du skal ikke flytte hertil. Du vil aldrig blive rigtigt accepteret.”

... it's good to touch the green, green grass of home ...

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den artikel eller kronik eller hvad det nu er, er da rent sjusk. Den har et par valide punkter, men som SHA også rigtigt skriver så lægger den ALT overtil den nye værtsnation hvor det virker som om det hele skal tilpasses de nye tilflyttere og det kan ikke være rimeligt - det må være en balance.

Men i øvrigt: en generalisering af hele Danmark med indbyggere der bygger på at forfatterne har "... har diskuteret emnet 'Hvordan er det overhovedet at blive integreret i Danmark?' med nogle af mine tilflyttede venner, og deres svar er ikke just opløftende." Pffff! Sjusk!

Og det gør det svært at tage de valide punkter der rejses alvorligt og få dem ind under huden.

Dana Watsham sagde ...

Hmmmm

Det, der slog mig er jo netop at der blot nøgternt konstateres. Der kommes hverken med modkrav eller løsningsmodeller, det er ren empiri.
Jeg har selv boet udenlands, adskillige steder endda. Dernæst giftede jeg mig med en englænder. Vi har det inde under huden til hverdag - og det er da heller ikke alle elleve punkter jeg synes er lige væsentlige.

Mæææææn - der er nok om selv de mindre væsentlige til at der bør tænkes over dem. Der er immervæk forskel på 'at føle sig hjemme' og 'at føle sig uønsket'.

Det er DET, man som gammeldansker er nødt til at forholde sig til. På den ene eller den anden måde.

susling sagde ...

Som semidansker må jeg give Dana ret...Har selv haft det mere eller mindre inde under huden og kan derfor også meget let se, når det sker for andre. Det der nævnes i kronikken er reel fakta i større eller mindre omfang. Noget er selvfølgelig mere eller mindre relevant i forhold til den nation man nedstammer fra. Jeg synes derfor det er vigtigt for debatten, at udyret benævnes...!

Og når det så er sagt, har andre nationer naturligvis deres version af fremmedangst...berøringsangst.Er selv halvt østrigsk, men ville da aldrig i livet bosætte mig der...Dybest set sætter jeg min lid til den stadig stigende internationalisering - og tro mig vi er kommet langt allerede - i hvertfald er der lysår fra de oplevelser jeg havde som lille otte-årig-tosproget til det jeg ser mange steder i dag.

Kimpo sagde ...

Bla bla bla. Dana har altid været fanatisk kulturelt selvhadende. Vi kender hinanden fra POL-debatten, hvor også personhetzeren Ingelise "Smukke Linda" huserede (dog i mindre bittert lune), og hun vil formentlig betegne mig med mindst lige så nedladende vendinger.

Danas mentalitet er den politiske korrektheds. Politikens. Den seidenfadenske formynderiske der ikke viser borgeren tillid og respekt. Den elitære og totalitære som i DDR og nu Europas sidste de fakto diktatur Sverige.

Der kan være en del om nogle af punkterne, og selvom Dame Dana formentlig vil have svært ved at tro det, finder jeg også DK for snævertsynet og xenofobisk.

Problemet er at sådan en debat, der er holdt i så generelle vendinger, automatisk handler om vor suverænt største gruppe af fremmede:muslimerne, og lige der bryder proportionerne helt sammen.

For i forhold til dem er intolerancen, indelukketheden aggressionen, bedreværdet og racismen helt overvejende på muslimernes side.

Det er dem der ikke vil parre sig med os som blot føder på dem. De kommer her fra elendige forhold og drager ikke den slutning at vore værdier er bedre. De har ikke imødekommenhed, og deres forhandling handler om at få så meget som muligt på deres betingelser. Deres piger må ikke møde os vantro, og de lægger et voldeligt pres på omgivelserne i dagligdagen fra skolen og videre op gennem årene. Næsten hver eneste sammensmeltning mellem en muslim og en dansker er på muslimens betingelser. Konvertering til islam og indlemmelse i en klan der terroriserer hverdagen.

Politikens punkter kan i sig selv være interesante nok, men i praksis medvirker de blot til at give os skyldfølelse overfor de forkerte: De dybt intolerante og totalt integrationsresistente muslimer, der ikke har en bjældende dyt at gøre i den moderne verden, så længe de er muslimer som muslimer er flest.

Dana trænger nu som for 5 år siden til at få nogle proportioner på plads, og komme ud af den akademiske kravlegård af indskrænket bedrevidenhed.

Dana Watsham sagde ...

Plidderpladder, Kimsebasse. Mæææn, det er agurketid, så jeg vælger skuldertrækket.

Anonym sagde ...

Jeg var nærmest igennem hele det negative følelsesregister da jeg læste politikens artikel. Jeg blev chokeret, skamfuld, ked af det, vred - og havde bare lyst til at skrige "så slemme er vi ikke"! Men da jeg selv har en skotsk mor, som kom hertil for 40 år siden og stadig har en accent som ikke alle lige kan greje, eller vil, så kan jeg godt sætte mig ind i det. Jeg kom også til at tænke på at en debat ikke opstår når alle er enige og at det hjælper at provokere. Man kan derfor kalde artiklen latterlig og ufuldstændig, men se bare hvad den allerede har afstedkommet; vi debatterer!
Lige meget hvad vi synes om punkterne i artiklen, er de altså kommet fra folk, som virkelig har tænkt over hvor problemerne ligger.
Forresten, så hed artiklen ikke "Hvad kan vi sammen gøre for at gøre integrationen bedre" - men nærmere "Hvad gør danskerne, som gør det sværere for fremmede at slippe ind i varmen" - derfor er det en meget ensidet udlægning af hvad vi gør galt, og lægger altså ikke op til løsningsmodeller. Det må være det debatten er til.

Dana Watsham sagde ...

Ja, debat af emnet er godt! Især hvis det kan flytte nogle grødvolde mellem nogle ører.

Og så vil jeg gerne, selv som indædt anti-royalist, fremhæve mit yndlingseksempel: Prins Henrik.

Han taler et levende, flydende, ordrigt og fantasifuldt dansk. Væsentlig bedre end mange indfødte! Men fordi folk lytter sig døve på accenten hedder det ofte "hvornår får han lært dansk?!?". Jeg plejer så stilfærdigt at sige, at der er satans mange Vestegns-Veraer der burde tage et sprogkursus hos ham ....

Kimpo sagde ...

Først: Jeg synes selv det var et godt spark i Dame Danas numse, men jeg indrømmer at det krævede al min opsparede vrede, for Dana er ikke den mokke hun var engang. Hun er sådan mere gummiagtig, betonen har ikke helt den soliditet den havde.

Dernæst vil jeg lige pointere at hundredevis af aggressive "Muslimer i Dialog" netop har været en tur forbi Christiansborg med deres had og deres forskellige islamistiske faner. Bl.a. så jeg personligt Hizbollas flag veje over pladsen. For dem der ikke måtte vide det, er Hizbolla en terrororganisation der bekender sig til udryddelse af jøder, primært Israel.

Vi siger tak til Birthe Weiss, Marianne Jelved, Elisabeth Arnold, Niels Helveg Petersen, Elsebeth Gerner Nielsen, Bernhard Baunsgaard, Svend Auken, Ole Espersen, Poul Nyrup, Ritt Bjerregaard, Helle Degn m.fl. Foruden naturligvis venstresocialisterne i SF og Enhedslisten.

Måske de største straffri forbrydere nogensinde. For deres dåd er næsten irreversibel og med enormt mange ofre og omkostninger nu og fremover.

Og til indvandrerne vil jeg bare sige: Er du fx. polak eller spanier, plejer du ikke at have problemer med at fatte den muslimske katastrofe.

Anonym sagde ...

Jeg var med til demonstrationen og synes at det var et godt indspark til den passive regering

Dana Watsham sagde ...

Lille Kimse: Livet er for kort til debat med fanatikere. Og så længe min røv er mindre end dit ego er der plads til os alle sammen.

Kimpo sagde ...

Mægtige Dana med den smukke røv (og andre):
Så er der foto-dok fra den fri presse. Fx.

Skattetryk.dk

Uriasposten

Kimpo sagde ...

PS, læg mærke til alle tidens "dialogsøgende" muslimske notabiliteter :-)

Anonym sagde ...

Bare den lille Kimse dog ikke også en dag forfalder til at tro, at jeg er Diana Benneweis eller Dronning Margrethe, når han næste gang får et anfald af delirium tremens.;-)

Men så kan han jo drømme om, at blive klovn i cirkus eller stedfortræder for prins Henrik.....:-)

Lindada