tirsdag, maj 30, 2006

Kulturpessimisten SHA

Jeg var også i biografen i weekenden hvor jeg så X-Men: The Last Stand. Jeg nåede lige at fortælle en ven at jeg havde været i biografen, før han afbrød: ”Så du Match Point?” Æhm, nej. De sidste tre weekender er gået med hhv. Ice Age 2, Da Vincimysteriet og X-Men. Hans ansigt krøllede sig sammen i lede: ”Nå, du kører rigtigt den brune mainstream, hva’?” Og det må jeg jo indrømme. Fakta overdøver min påståede intellektualisme og ditto forkærlighed for finkultur. Jeg VIL virkeligt gerne se Match Point, muligheden har bare ikke lige været der (Yeah, right!!). Ej heller det villige selskab, og jeg får mig altså ikke nosset i biografen alene.

Men nu hvor vi har fastslået at jeg er en uforbederlig poptøs hvad film angår, kan jeg kun sige: ”Heldigvis! Ellers var jeg da faldet helt igennem.” For hvis jeg følte mig ude af segmentet i Imperial, følte jeg mig da helt i etnologskoene i Cinemaxx. Ikke at klientellet var utåleligt (jeg skulle nødig snakke – jeg var selv i træningsbukser og udstyret med kæmpe popcorn), men forfilmene! Er der nogen der har hørt om Tokyo Drift, eller om nogen der skulle have lyst til at se den? For jeg nægter at tro at nogen af jer kunne have lyst. Det er noget med noget bilræs i Japan, biler med flammer malet hen ad siderne og åndsfattige bemærkninger af lev-stærkt-dø-ung-typen, udtalt med stenansigt af unge, kedelige mænd, med unge, kedelige, bekymret udseende duller på armen. Jeg kan slet ikke beskrive hvor ringe den så ud.

Nå, harme fortager sig, men forsvinder ikke helt: Næppe er Christopher Reeve kold i sin grav, før de laver en ny Superman, en prequel, ser det ud til. Kedelig Clark, kedelig Lois, de lignede bipersoner fra Days of Our Lives. Men den kunne man måske finde på at se for ikonets skyld. Måske i kombi med en lille Christopher Reeve-memorial. Snøft. Stakkels Christopher. Du er den eneste rigtige Superman.

Og for lige at afslutte mit lille biotema vil jeg gerne bringe en rettelse: Pia forsøgte ikke at sælge Dansk Folkeparti som en amagerhylde, men på ’Morten Korch-mentaliteten’. Beklager hukommelsessvigt.

Hvis det undrer nogen hvorfor jeg først poster om weekenden nu, kan jeg fortælle at jeg har fået slebet knive, og det kan jeg tydeligvis ikke administrere. Jeg har haft så mange plastre på mine tastefingre at man skulle tro at jeg havde håndfodret et helt akvarium piranhaer.

... Well, you don't know me,
but I know you.
And I've got a message to give to you.
Here come the planes.
So you better get ready. Ready to go.
You can come as you are, but pay as you go ...

25 kommentarer:

Anonym sagde ...

En kedelig Superman? Nu må jeg vist lige op på barrikaderne - ikke alene er Superman Returns instrueret af Bryan Singer (Usual Suspects, X-Men 1+2) men jeg synes da de har fundet et godt og ungt person galleri til den nye film - endda et persongalleri der lægger sig tæt op ad det gamle, og den nye Superman er da som skåret ud af en ikon bog. I tillæg hertil Kevin Spacey som en Lex Luthor der VIRKELIG ser ud til at hygge sig med at skulle være superskurk - jamen det kan da ikke gå galt :)

80erne er forbi og det er ærligt talt på tide, at de får genoplivet "Store S" og løftet ham op med den film teknologi der er tilgængelig nu.

Filmen er i øvrigt ikke en prequel heller - den foregår efter de oprindelige film, men naturligvis skal der da lige lidt baggrund med.

Så tag den! :)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Godt ord igen, trold op af en æske-Kenneth! Jeg synes bare den nye supermand så for pææææææn ud - på den kedeligt anonyme måde. Men selvfølgelig skal han have en chance, sammen med filmen :-)

Anonym sagde ...

Men tænk tilbage på hvordan Christopher Reeve så ud i 1978 da de lavede den første Superman film - han var kun 26 år på det tidspunkt og meeeeget ung :)

Jeg har personligt stor tiltro til, at Superman Returns vil få børn landet over til at anskaffe røde kapper igen ;)

Anonym sagde ...

Fandt lige et billede af ham faktisk :) link :)

*krydser fingre for at html koden virker*

Uden Relevans sagde ...

En af mine homies så "da Vinci" og den var røvssyg sagde han...

Hvad mener du SHA??

Suzy-Hang-Around sagde ...

Linket virker, Kenneth, og han er for SKØN! Pæn på den feeeeede måde :-)
@ Morfar: Jeg synes den er rigtig hæderlig og værd at se. Læs evt. mere her: http://suzyhangaround.blogspot.com/2006/05/to-overraskelser-og-en-pmindelse.html (amatørlink uden html, til forskel fra Prale-Kenneth ;-))

Anonym sagde ...

Prale-Kenneth? Må jeg være fri *G*
Groft hvad man skal finde sig i på en helt almindelig tirsdag aften.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Ja, Kenneth, det er en ond og kold verden, hvor der er lussinger i luften på den mindste foranledning ;-)

Anonym sagde ...

"de lignede bipersoner fra Days of Our Lives"

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Z: Jeps. Made for television. Pæne nok. Men keeeedelige. Intetsigende. Forglemmelige.

Anonym sagde ...

Det er ca. 20 år siden, jeg sidst havde diskussionen om, hvilken superhelt der er den sejeste.. Så lad os tage den igen, Kenneth! Nok er Superman fantastisk og stærk, men som karakter betragtet er han da lidt af en dødbider. Kun hans alterego har formildende træk, som den salige Reeve til gengæld portrætterede helt sublimt. Jeg er lidt bange for, at jeg som sidenhen voksent menneske vil finde det en anelse svært at forholde mig til en mand, der som udgangspunkt kan alt og altid gør det rigtige. Men jeg skal fandengalemig gøre forsøget alligevel - fuck, hvor bliver det fedt!

Anonym sagde ...

@Z: Hovhov! Jeg har ikke opfordret til diskussion om hvilken superhelt der er den sejeste - det er da utroligt hvad jeg skal lægge ryg til :D

@Maria hønen: "Flamer" hedder "Pyro" :)
Magnetos lille display med broen er helt i tegneserie-versionens ånd - faktisk er det løftet direkte fra en, hvor det er en af broerne i New York City der får samme behandling.

Og hermed konkluderes denne formiddags tegneserie nørderi :)

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Boris: Jeg ser altså stadig humor i DF-reklamen, men for at noget skal være sjovt, skal modtageren jo også være indstillet på at tage det som sjovt - og det lyder det ikke rigtigt som om du er ...
Filmen var ok. Udmærket ramasjang. Lidt forudsigelig. Gode karakterer. Undtagen Halle Berry, som jeg bare ikke kan lide, uanset hvor meget jeg prøver. Hun er lækkkerlækkerlækker, men jeg kan ikke TA' hendes diktion. Og så synes jeg at uvejrsevnen er en kedelige mutation. Så karakteren 6 på en 10-skala, if you ask me.
@ Z: Din entusiasme smitter - nu glæder jeg mig også :-)
@ Maria Hønen: Tak for detaljer. Dejligt at du gider dele din mainstream-begejstring :-)
@ Kenneth: Tak for detaljer. Dejligt at du gider dele din tegneserie-begejstring :-)

Kimpo sagde ...

Hæhæ, sjov tråd.

Halle Berry er vildt overvurderet. Hun er køn, men keeeedelig. Famke Jansen er en anderledes spændende sag, især hvis man vil have folk på ca. SHAs alder ;o)

Superhelte-film og Science Fiction overgår det meste Hollywoodske tøse/navle-ævl, der bare er SÅ keeeedeligt. Meg Ryan fx. , hvorfor skal den tåbelige og helt ligegyldige gås være med i hver anden film?

Ang. Superman, så er den gamle selvfølgelig i særklasse, Margot Kidder er også klasser over de følgende udgaver af Lois Lane. Og Reeve er FØDT til dobbeltrollen.

Mht DaVinchi, så er det med al sandsynlighed noget opreklameret lir for folk der får et kick af at trampe på kristendommen og sætte kvinderne i centrum, eller noget. Det lugter bare SÅ langt væk af "den dameblads-sladder vi alle må følge med i".

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ 37g: Pudsigt nok var jeg også helt vild med Famke Jansen ;-) Hun er interessant og smuk på den der helt overjordiske David Lynch/Twin Peaks-agtige måde.
@ Boris: Det anede jeg ikke, men googlede fluks. Hun har vist fået det godt/bedre igen: http://www.imdb.com/name/nm0452288/bio

Anonym sagde ...

Famke Jansen må man have respekt for - hun er den eneste jeg har set (på film ganske vist) der kan klemme mænd ihjel med lårene :)

Anonym sagde ...

Haha, jeps, var det ikke Golden Eye, den eneste gode med Brosnan?

Anonym sagde ...

Hvor ER det altså svært at huske, styre og stave sine mange synonymer, Damn!

Anonym sagde ...

Det var nemlig lige præcist i Golden Eye hvor Famke gav den som drabs-liderlig agent :)

Anonym sagde ...

Og så et helt praktisk råd: Knald ét stk. post-it gul klisterseddel op lige i øjenhøjde over knivene hvorpå du med stor tusch har skrevet "Knivene er onde" - Det plejer at virke i mit køkken!

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Kimpo37grator: Normalt korrekser jeg ikke på bloggen, men siden det er dig, er det ALT for fristende at gøre en undtagelse: Du mener vist 'pseudonym'? Hmmmmm? ;-)
@ Kenneth: Du er en ren guldmine af trivia, hva'? Tak :-)
@ AnetQ: Du har ret! Hvorfor er det aldrig faldet mig ind at knivene rent faktisk havde til HENSIGT at skære mig?

Anonym sagde ...

Næeee, det mener jeg vel ikke. Pseudonymerne er vel i praksis synonyme sådan indholdsmæssigt ;-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Så siger vi det. Du har jo som bekendt alligevel altid ret ;-)

Anonym sagde ...

Næee, hun er alt for selvsikker - selvtilstrækkelig! En typisk moderne manipulerende bitch. Måske sexuelt tiltrækkende, men faneme ikke spor sød eller kærlig. Men hva, du er mindst 10 år yngre end mig og kender sikkert ikke til ægte levende kærlige mennesker af hunkøn :-(

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.