søndag, maj 28, 2006

Havesyge SHA

Jeg har tidligere skrevet hvor glad jeg var for min iPod og min Shuffle, og bedyret at med dem var alle mine musikalske lyster tilfredsstillet. Og det er faktisk ikke så mange måneder siden. Men får man nogensinde nok? Nej. Nej.

For nu vil jeg gerne have en iPod TIL. Som tidligere beskrevet er min iPod mit stereoanlæg, og jeg har ikke så meget som en ghettoblaster at spille cd’er på, så ALT ligger på iPod’en. Julemusik, børnemusik, MIN musik, klassisk musik samt øvelserne til Den Velfungerende Bækkenbund. ”Ja tak, SHA, too much information, hvad rager det os? Du kan da bare lade være med at høre det, ikke?” Joooooh. Det ku’ jeg vel. Jeg er bare så glad for funktionen ’Bland sange’ der spiller alle 5.500 numre i vilkårlig rækkefølge. Så har man et lydtapet til når der ikke er noget ved DR X og de andre radioflader, uden irriterende P3-værter og deres endnu mere irriterende lyttere der altid skal ringe ind om et eller andet. Et lydtapet der er udvalgt af en selv, men hvor man alligevel bliver overrasket og hører musik man fuldstændig har glemt. Men så kommer Sigurd Barrett og alle de andre Åh Abe-terrorister og forstyrrer. Og Dolly Sings Christmas. Og ”Læg dig på måtten med benene bøjet”. Øv, altså!! Jeg tror jeg har fået et let tilfælde af seneskedehindebetændelse af at tampe på ’Næste nummer’-knappen. Og ud over den fysiske anstrengelse forstyrrer det mit FLOW. Min hyggelige, børnefri, meditative læseeftermiddag.

Jeg vil have en iPod TIL, og på den vil jeg lægge al den hæslige børnemusik. Jeg har tidligere syntes at Kaj og Andrea var meget hyggelige, men efter 3 trilliarder gentagelser er jeg parat til at klippe de lortedukker i stykker live on tv, hvis jeg bare må slippe for at høre dem igen. Og af al børnemusikken er det dem jeg BEDST kan lide. Væk med bækkenbunden; den kan jeg finde frem når jeg er i det pligtopfyldende hjørne. Der er alligevel INGEN chance for at jeg sådan lige laver et par øvelser, bare fordi iPod’en siger at jeg skal bøje benene. Ud med det klassiske; der er alt for mange kedelige mellemsatser og skingre operasopraner. Og selvfølgelig ud med julemusikken, som jeg ganske vist elsker, men har rationeret til én måned om året. Jeg ville således have en Pligt- og Lager-iPod og en Populærmusikhimmel-iPod, og sidstnævnte kunne køre ’Bland sange’ så der ikke var et øje tørt. Hos mig, i hvert fald.

Det ville dog ikke være uden omkostninger: Da jeg sidst lå og var småutilfreds med alt det uønskede der sneg sig ind i de blandede sange, blev jeg pludselig forstenet af den skønneste lyd. Hvis mit liv var en film, var det den musik der ville spille når min himmels porte åbnes. Det er hjerteskærende smukt, og dog så fredfyldt: Brahms’ Ein Deutsches Requiem, nærmere bestemt 4. sats, Wie lieblich sind deine Wohnungen. Den musik kan stoppe mig, uanset hvad jeg laver. Den udtrykker det ypperste, og det, at den er en del af en grundfæstet religiøs tradition, skal ikke forhindre en ateist som mig i at nyde den. Jeg kan godt fornemme det ypperste, selvom jeg ikke kan fornemme gud.

Wie lieblich sind deine Wohnungen, Herr Zebaoth!
Meine Seele verlanget und sehnet sich nach den Vorhöfen des Herrn;
mein Leib und Seele freuen sich in dem lebendigen Gott.

26 kommentarer:

Anonym sagde ...

øehm.. må jeg foreslå playlists der sorterer alt det uvedkommende fra?

;-)

Anonym sagde ...

Det er nok det vildeste luksus-problem EVER! Faktisk burde nogen kaste skumfiduser og lilla tøjdyr på dig bare for at ytre den slags :)

Personligt har jeg bare sorteret alt mit musik i en række foldere som jeg så synkroniserer efter alt efter humør - hurra for Ephpod programmet der heldigvis virker til min gamle 2. generations iPod.

Apropos Requiem så har Mozarts ditto lige sneget sig forbi på min blandede dj musicmatch liste - det er noget af min personlige yndlingsmusik - skidt så med at tempoet skiftes op i overdrive når White Zombie og deres "Astro Creep" er det næste nummer i listen :D

Suzy-Hang-Around sagde ...

Det er sørme ikke meget forståelse man møder hos jer, Acq og Kenneth ;-) Hele finten er at 'bland sange' KUN kan køre på HELE musikbiblioteket, ikke på en udvalgt playlist. Og hvis jeg først har lavet playlisten selv, uanset hvor stor den er og hvor meget den er shufflet, vil der ikke være samme fornemmelse af overraskelse.
Og jeg ved det godt: LUKSUSPROBLEM! Jeg sku skamme mig. Håber der kommer en med skumfiduser, er lidt lækkersulten ;-)
Og ja, Mozarts Requiem er også helt oppe i min top, sammen med Beethovens klaverkoncerter - især nr. 5. Spillet af Evgenej Kissin. Når jeg nu alligevel er i kræve-mode.

Anonym sagde ...

Nej det er en hård og ond verden hvor man kun kan være sikker på at der er lussinger i luften og måske dukker der pludselig en op og kaster med skumfiduser :D

Anonym sagde ...

Jeg har vist aldrig været en dingenot-fetichist, og er muligvis noget reaktionær, men er lydkvaliteten virkelig god nok i det stads?

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ K: Her har du fat i endnu en af de MEGET gennemgående, og derfor spændende, kønsforskelle: Nej, den er ikke god nok til mandeører. Men dem er der jo heller ingen af i mit hjem.

Suzy-Hang-Around sagde ...

PS: Har dog dejlig Bose-dock som udsender iPod'ens lyd, og den giver dingenotfetichisterne våde øjne.

Anonym sagde ...

Jeg synes da ellers der er en flimragende lyd i min iPotte - men nu har jeg selvfølgelig også et par gode earplugs til den - det kan også være jeg bare ikke er den store lyd afficionado, for det lyder helt ok for mig :)

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ K: Genlæser lige: "muligvis noget reaktionær" - åh, grine ;-D
@ Kenneth: Jeg ved ikke om jeg skal sige tillykke med sund proportionssans, eller stille spørgsmålstegn ved din maskulinitet: I min erfaring foretrækker mænd pr. definition deres musik på vinyl og gennem højttalere på størrelse med Hotel Radisson ;-)

Anonym sagde ...

Heh - skal man nu til at medbringe referencer som bevis på ens maskulinitet? :D Jeg tror bare jeg vil nøjes med at være sikker nok på min til at vide, at den ikke fejler noget - og så er den baseret på noget andet end lydniveau ;)

Vinyl er bare SÅ sidste årtusind, fylder af pokker til og bliver ridset - nej giv mig ren sprød lækker digital lyd til enhver tid.
Og mht decibel-niveauet, så hver ting til sin tid - earplugs er fine til det de skal bruges til og rigtige højtalere til det de skal bruges til - og sidstnævnte behøver ikke være på størrelse med en campingbus for at have fin lyd.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Kenneth: Tak, altid rart at få smadret en stereotypi :-)

Anonym sagde ...

Sådan er jeg - jeg ødelægger alting hvis jeg får lov at lege med det for længe ;)

Anonym sagde ...

Problemet er nok at jeg fulgte med til cirka discman. Så var det efterhånden lidt svært at bevare begejstringen, for popmusik efter 1990? Nej vel? Det er bare sådan lidt melodi- og harmoniforladt, fantasiløst, primitivt.

Da jeg første gang hørte Purple Rain digitalt lød den altså dårligere end LPen gjorde. Der er sikkert sket lidt siden, rent teknisk, men kompositorisk er det gået kraftigt tilbage.

Bosedock ved jeg ikke hvad er, men det er vel cirka det jeg tror det er, og det var vel lidt det jeg spurgte om. I øvrigt mener jeg at kraftige højtalere kun burde sælges til folk der kan bevise bopæl i et parcelhus.

Nej, jeg er ikke lydfreak, faktisk en (feminin?) pragmatiker på det felt, men det handler jo også lidt om hvor mange penge man gider eller må(!) bruge. Vi kender vist alle den om ungkarlen der bliver indfanget og dresseret af den sure moster, der så bliver frue i huset og parkerer mandens udstyr langt væk fra dagligstuen, helst i et magasin 20 km fra boligen ;-)

Anonym sagde ...

Endnu et teknisk forslag; Kan du ikke bare losse Kaj, bækkenbunden og Andrea over på din computer ?[Jeg har en stærk formodning om at du ejer en sådan]

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Kimpo: Enig mht. pop post-90. Til gengæld kender jeg adskillige søde piger med sans for indretning der har fået skæmmet hjemmet af Hi-Fi Klubbens samlede produktudvalg, forbundet af en masse grimme ledninger som snubletråde over alle ganglinjer. Men sådan ser vi nok hver især vores private aversioner ;-)
@ AnetQ: Jo, men jeg har jo en hustyran der kræver børnemusik så godt som hver dag, og det er *lidt* omstændeligt at flytte det hele frem og tilbage dagligt. Julemusikken er faktisk flyttet, jeg inkluderede den bare for at gøre mit krukkeri mere effektivt ;-) Og sidste gode argument for endnu en iPod er at jeg rent faktisk har mere musik end de 20 giga jeg har plads til, så jeg har allerede en del irriterende huskeri om hvad jeg har flyttet frem og tilbage. Du kan godt se hvad vej det blæser, ikke? Jeg MÅ have endnu en iPod. 30 eller 60? Bumbidumdishoppebum ...

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Acq, vi krydsede. Jeg prøver :-)

Anonym sagde ...

Uanset om hun er sur eller ej, synes jeg, der er noget sygt over at lade sin moster bestemme sådan noget.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Z: Come again?

Anonym sagde ...

Den var til den trods alt selvironiske Kim, som åbenbart har dårlige erfaringer med sin moster. Arh, glem det - lam joke.
Jeg tror iøvrigt, jeg taler på alle applebrugeres vegne, når jeg synes, det vil være synd for den ene ipod, der dømmes til en overset tilværelse fyldt med musik, som ingen gider høre på.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Arj, Z, du må ikke være sur, jeg var bare langsom. Tænkte faktisk noget af det samme da jeg læste Kimpos kommentar, men kom så fra min sarkasme. Og du har ret, det vil faktisk være lidt synd for den ene iPod - selvom der altså bliver lyttet meget entusiastisk til børnemusikken, bare ikke af mig.

Anonym sagde ...

Ah - du har ikke nok plads på din iPod - jamen det kunne du jo bare have sagt for det er jo en 100% gyldig grund til, at anskaffe endnu en ;)
Personligt venter jeg - rygterne vil vide at der kommer en ny model inden sommeren for alvor er over os og så falder priserne altid.

Suzy-Hang-Around sagde ...

TAK, Kenneth! Endelig den respons jeg har fisket efter hele tiden ;-)

Suzy Q sagde ...

... med mindre at den nye iPod er en ny SLAGS. For SÅ ville det jo ikke være synd for den gamle, idet den nye jo mere var en ny supplement-art, end en direkte erstatning.

Jeg er helt enig med Z i man bør tage hensyn til den meget fin-tunede teknik i Appleprodukter :D

Anonym sagde ...

What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

ida sagde ...

hej sha! du kan sagtens shuffle i playlister du skal bare ind i indstillinger og sætte "bland" til. det tog også mig (lidt for) lang tid at finde ud af, men det er et ubetinget hit.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Ida! Synes jeg har været samtlige menuer igennem, men du giver mig gejst til at prøve igen :-)