onsdag, maj 17, 2006

Hjerne er grød – igen

Tak for kærlig henstilling, Leto – jeg har hyggemailet for meget og blogget for lidt. Men jeg har bare fortvivlende lidt at byde på for tiden. Fx har jeg siddet på arbejde og stirret på frasen Abstand zwischen Bäumen de sidste fem minutter til ingen verdens nytte. Don’t ask. Eller jo, lad mig prøve at forklare: Jeg skal gøre et eller andet lækkert XML’et ved den, men fandme om jeg kan huske hvad det er. Eller rettere, ved opbydelsen af al koncentration kan jeg have processerne presente i hovedet, men når jeg så bøjer hovedet (kan ikke blindskrift) over tastaturet for at GØRE det, bruger hjernen så meget energi på mine hænders motorik at processerne bliver til tåge. Hvis min hjerne var en computer (HA! As if!) ville jeg konstant have det den der meddelelse stående om at oprydning på C:/ er påkrævet, da man er ved at løbe tør for hukommelse.

Jeg har før mukket over at man ikke selv kan bestemme hvad man husker. Alt muligt overflødigt bras, Matadorcitater, morgensange, barndommens slikpriser, norske melodigramprisanges point, sladder om samtlige ABBA-medlemmer, navne på og særtræk ved hunderacer jeg aldrig bliver ejer af, etc., etc., etc., ligger og fylder det hele, og blokerer for alt det jeg gerne vil lære og huske i dag. Jeg ville gerne være skarp i afkodningen af et XSLT, kunne ryste Unicode-værdier ud af ærmet, programmere min blog i WordPress og kunne forstå min selvangivelse, men nej. Til gengæld kan jeg alle 11 vers af Danmark, nu blunder den lyse nat udenad. Duh. Et typisk eksempel på fejldisponeret begavelse, ifølge Piet Hein: Det er meget kvikkere at bruge hovedet som et stort værksted og et lille lager end omvendt. Ja tak, but how?

Og nu vi er ved konstruktionsfejl: hvorfor fanden kan man ikke lukke ørerne? Åh, det ville være så fredfyldt. Hvad siger du? Savanne ... rovdyr ... altid på vagt ... overlevelse. Ja ja, meget vel, men er det ikke det vi har evolutionen til? Skal vi ikke se at komme videre?

... I can feel so unsexy for someone so beautiful
so unloved for someone so fine
I can feel so boring for someone so interesting
so ignorant for someone of sound mind ...

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

1) WordPress er faktisk super-let (kan godt hjælpe, hvis det sku være
2) Ting der rimer er jo naturligt lettere at huske for den menneskelige hjerne end lange talkoder (medmindre man er R2D2)- Men 11 vers, er det ikke i overkanten (bagved din seng når du sover)?
3) Hvis du får et fif til at lukke ørerne, så vil jeg gerne høre om det - jeg voksede op i et hjem hvor lorte-P3 kørte og jeg var den eneste, der ikke kunne lade være med at høre efter.

PS: Glæder mig til bogklubben!

Anonym sagde ...

Jeg ved ikk hvad wordpress ER.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak, Suzy, for selskab i blogamatørhullet, og tak Q, for tilbud om hjælpende hånd op. Og Q, du har selvfølgelig ret i det mnemoteknisk lettilgængelige i rim, sys bar det' træls at det er så'n! Vil selv vælge hvad der skal ligge på hylderne!
Don't get me started on P3, min families lydtapet, min irritationsgenerator.
Fedt at du er med på bogklub :-) Skal vi mailes om første værk?

Anonym sagde ...

SHA - selv når du mener, at du ikke har noget at byde på, så har du meget at byde på. Dermed ikke sagt, at jeg forstod alt i din post, for det gjorde jeg ikke.
Men hold nu bare indlægs-kadancen oppe.

Vedr. at huske. Det er de mest indlysende ting, jeg ikke længere kan huske. Men spørg mig om musik, hitlisteplaceringer, producere m.m. så kører det.

Jeg får stadig pludselige opkald fra venner/bekendte der er til fest, eller som sidder på en bar i frankrig mens de er på skiferie og er blevet indrullet i en diskussion om musik...og så ringer de lige til Leto:

1.
"Det der george michael hit fast love, hvad var det for en sang den var bygget på?"

2.
"Hvad hed Eurythmics før de blev til Eurythmics?"

3.
"Hvad var det, det der firserband hed som lavede "When you talking in your sleep".


1.
Samplingen er fra
Forget me not: Patrice Rushen

2.
The Tourist
og de havde ét hit under det navn.

3.
The Romantics
Hittet er fra 83/84.


Men om jeg kan huske at købe to liter letmælk...næh

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Leto: Tak for trivia. Lur mig om det ikke fæstner sig i 'Det glemmer jeg ALDRIG'-afdelingen. Til forskel fra min mentale note til mig selv om at køleskabet er mælkeløst. Mit arme barn.
@ Boris: Selvfølgelig skal du være med, du tændte jo også på Norah Vincent! Meld dig til her: http://www.anetq.dk/undrblog/?p=217

Suzy-Hang-Around sagde ...

CORRECTION, BORIS!! Her: http://www.anetq.dk/undrblog/?p=218