lørdag, maj 06, 2006

Hvem er du – i fem ord?

Boris Planteskægs post om kærestekrav på listeform fik det til at klø i mine tastefingre for at kommentere, og inden jeg så mig om blev det enormt langt og enormt meget min egen dagsorden, så jeg rykkede det hertil. Men læs hans post og kommentarerne først.

For selvfølgelig er det dødsdømt at have en tjekliste som potentielle kærester skal stemme overens med. I hvert fald hvis listen er lang som et ondt år og bugner af overfladehejs som ’egen bolig’, ’stor bil’, ’dygtig bowlingspiller’ og den slags. Men jeg vil stadig vove at forsvare listen, eller i det mindste én permutation af Listen; ideen er vist oprindeligt Joan Ørtings, men jeg har fået den refereret af en veninde:

Man skal granske sit inderste, og finde frem til sine kerneværdier eller mest skattede træk. De ting ved én selv som man holder klippefast i, de ting som man aldrig vil gå på kompromis med, fordi man rent faktisk er meget stolt af at have netop disse træk. Det kan være ’sandfærdig’, ’rationel’, ’intuitiv’, ’kreativ’, ’intelligent’ – hvad man nu end mener er det mest karakteristiske OG beundringsværdige ved en selv som person. Jeg syntes det var en svær, men også interessant øvelse, og efter længere tids brainstorming/grovsortering/finsortering endte jeg med en liste hvis indhold egentlig overraskede mig, selvom den burde have stået med flammeskrift for mit indre øje hele tiden – den var jo MIG. Og da jeg havde formuleret mine træk, stod det mig fx meget klarere hvad der var gået galt i mit ægteskab. Jeg opnåede altså en indsigt ved denne øvelse som månedsvis af diskussioner og parterapi ikke havde givet mig.

Man skal finde FEM træk, og så skal man lede efter en partner med DE SAMME træk. Og det er ikke urimeligt, iflg. Joan Ørting, fordi man beder jo ikke om en million ting, men kun fem. Og selvfølgelig er vi alle langt mere end hvad der kan beskrives med fem ord, men de fem, den klangbung, SKAL altså være der. Så har man et fundament hvorpå man kan forhandle og kompromisse om resten. På mig virker det troværdigt. I min parterapi kom det frem at min eks og jeg havde valgt hinanden på den helt klassiske måde, med traumerne. Sådan at forstå at man ubevidst leder efter sin modsætning, den der kan fylde alle hullerne og gøre én hel. Men når forelskelsens brusen lægger sig, kan man ikke forlige sig med den andens anderledeshed, og selv de ting man mente at have til fælles, kan vise sig at mangle soliditet; for hvad hjælper det at man har noget til fælles, hvis man tillægger det helt forskellig vægt? At det der er livet om at gøre for den ene, er ret ligegyldigt for den anden, selvom man på overfladen ser ens på det?

Som det fremgår af nærværende blog, har min fine fempunktsliste ikke skaffet mig en match-made-in-heaven-partner, men jeg tillader mig at anbefale fremgangsmåden alligevel. Det er en meget selvtillidsløftende proces at fokusere på sine stærke sider og bedste træk, og en velkommen afveksling fra selvhjælpsvinklen hvor man ’arbejder med sig selv’ og afdækker sine ’issues’ i et omfang så man føler sig helt fejlbehæftet. Find de fem ord, så ser du ikke kun hullerne i osten.

... so for a while we conducted experiments
in an apartment by the river run
and we found out that the two things we put together
had a bad tendency to explode ...

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

Lyder klogt og rigtigt. Tror det er det jeg skal bruge min hjerne til på det her ukristelige tidspunkt.

:)

Suzy Q sagde ...

Hvorfor sidder vi allesammen hjemme og kukker lørdag aften?

But I digress...

Det lyder superspændende, SHA, det vil jeg prøve.

Indtil videre får jeg kun TYK og SJOV op på lystavlen ;)

Er jeg Mette Lisby eller Grethe Sønckh? Nånej, Lisby blev slank nogenlunde samtidig med at hun holdt op med at være sjov, så...

Åh nej.

Og skal jeg så ud og lede efter... ?? *gys*
:D

Anonym sagde ...

Mærkeligt at min blog ikke er registreret under dit: "Sites linking here", for jeg linker altså også til dig.

Anonym sagde ...

Hey, den idé lyder jo fornuftig... Jeg var ellers imod listeideen, fordi de plejer at være uopfyldelige: "bowling, Ulysses & Mazda convertible", eller totalt overfladiske og intetsigende: "lækker, interessant & spædende".
Nu kan systematiske analfikserede oprydningstyper jo i virkeligheden godt lide lister, såh...

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Acq: Gør det! Det er tiden værd.
@ Suzy Q: Som sædvanlig yder du ikke dig selv retfærdighed. Ordene er VELDREJET og HYSTERISK MORSOM. Så nej, du skal ikke lede efter Sejr Volmer Sørensen :-)
@ @ Maria: Det er en dynamisk liste der viser et udvalg af links - måske de sidst benyttede?
@ AnetQ: Jeps, noget med noget Excel, med de stadig kortere lister på hvert sit ark? ;-)
@ Boris: Fine ord. Og tjept. Stor respekt for den selvindsigt der bare kan ryste dem ud ad ærmet.

Anonym sagde ...

Øhh, hvad var dine 5? Har jeg oerset det i skyndingen?

Suzy-Hang-Around sagde ...

Næh, Kimporator, jeg inkluderede dem ikke, da jeg syntes at de var 1. pral og 2. selvudleverende. Hvilket jo godt kan overskride visse politbloggeres grænser. Men siden det er dig der spørger, får du dem:
1. Begavet
2. Humoristisk
3. Retfærdig
4. Modig
5. Livsnyder/sanselig

Suzy-Hang-Around sagde ...

Og hvad siger du, Kimporator, vil du rykke ud med dine fem?

Anonym sagde ...

Er lidt sløj, nupper snart en pille. Så den første er Syg. Resten må jeg lige koge lidt over ;o)

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Nick: Især hverdagsmodig. Det kan fx være at se en konflikt lige i øjnene, som den her på bloggen beskrevne Passion undlod at gøre da han droppede mig pr. mail. Det kan også ses som mod til at stå ved konsekvensen af egne handlinger, selvom de ikke er behagelige. Mod til at træffe ubehagelige valg, som da jeg en gang mistede venneparret A ved at holde med fælles ven B, som jeg ikke syntes de behandlede ordentligt. Jeg ønskede ikke at miste dem, og savner dem til tider stadig, men situationen var for urimelig til bare at glide af på - selvom det var en populær strategi i vennekredsen. Mod til at turde prøve nye ting (mad, rejsemål, fremmede mennesker) - omstillingsparathed, om du vil. Og mod til at passe på dem man har ansvar for. Min hund gik en gang løs, hvor jeg troede jeg havde ham under kontrol, men han fik færten af en hunhund, og strøg af sted. Han endte i en dødfarlig situation i trafikken, hvor jeg i et hæsligt øjeblik løb ud foran en lastbil (psykopatchaufføren gad åbenbart ikke bremse for dyr) for at skubbe den forstenede hund væk fra kørebanen, og fik rullet os begge to i sikkerhed, centimeter fra de store hjul. Det var jo min skyld at han endte i den farlige situation, og mit ansvar at redde ham. Så definitionen må være mentalt mod af en meget høj karat, helst kombineret med en gnist af fysisk mod. Forstår du hvad jeg mener? Ovenstående er trods alt bare enkeltstående eksempler på princippet, og yder det måske ikke helt retfærdighed.

Anonym sagde ...

Redde hunde?? Jøsses, det var dog tåbeligt at sætte livet på spil. Mod til at droppe DRV, se overlevelseskampen i øjnene og tage det upopulære standpunkt i cafe latte-segmentet??? Den slags politisk mod er der ikke meget af.

Offentligt at indrømme en DF-stemme er mod grænsende til det dumsdristige, hvis man er akademiker og håber på at arbejde med det..

Suzy-Hang-Around sagde ...

Fint nok, DømmeKim, kald det endelig tåbeligt, men bemærk at ræsonnementet ikke var at hundens liv var lige så meget værd som mit. Men det var ikke alene mit ansvar, men min SKYLD, at han var i fare, og jeg handlede i erkendelse at jeg ikke ville kunne klare at have hans død på samvittigheden.
Og lad mig benytte anledningen til at forklare at jeg stemmer radikalt som det mindst ringe alternativ. Jeg er ikke i hjertet radikal, men liberal, og tager mange diskussioner med mere hardcore kaffe latte-drikkere end jeg selv på den konto. Og lad være med at sige at jeg så burde stemme V, deres liberalisme er ynk. Bortset fra Birte Rønn Hornbech, der gerne måtte få statsministerposten for min skyld.
Og ja, du har dine meningers mod, og forsvarer dem utrætteligt, og det respekterer jeg dig for.

Anonym sagde ...

SHA, du er nok en af de bedre cafe-gæster, så meget rygklap vil jeg godt give ;-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Selv tak, Maria Høne. Den ER kompleks, og jeg kender ikke din situation, men rent hypotetisk: hvis den ene del af et par definerer sig positivt som 'konsensussøgende familiemenneske' og den anden part ser samme træk som 'irriterende pleaser-tendenser' så har vi balladen ...