onsdag, maj 10, 2006

Læsning er noget skidt

Det er i hvert fald tesen blandt nogle sunde meditations- og yogatyper jeg med mellemrum har hængt ud med. ”Ah, den læsende leddiggænger”, som en af dem patroniserende sagde til mig med bogen, hvorefter han selvfedt satte sig i lotus med linealryg og indstillede sit blik på uendeligt. Jeg kan ikke meditere, so sue me. Og min lotus er faktisk heller ikke langtidsholdbar, hvis sandheden skal frem. Men når jeg læser, forsvinder verden for mig, og er det ikke pointen?

Det er muligvis mit stof, min krykke, men mellem os sagt har jeg også brug for en krykke for tiden. Alting kører som i sirup – tungt og langsomt. Så eskapisme, kom og tag mig. Jeg kan rapportere at Khourys The Last Templar var ret fængende, men havde en helt gnistfri kærlighedshistorie og en TOPirriterende slutning. Selv i fiktionsform kan jeg næsten ikke HA’ de der gud-er-god-moraler. Næh, må jeg så bede om ærlig hedenskab, fx Saylors Roman Blood. Se, det er spænding, oplysning, underholdning ... der er intet som et godt periodedrama der i den grad kan løfte én ud af hverdagen. Og det bedste er at jeg også købte den næste i serien i samme hug – jeg VIDSTE bare de ville være gode. Så den venter på mig, indbydende på en smagfuld, matcacheret måde. Ikke noget lufthavnslitteraturlir, præg og forgyldning og den slags. Næh, det er ramasjang med goooooood smag.

Jeg fortsætter nu også mit udviklende arbejde med Dr. Phil der bl.a. påstår at det er en fordom at all mænd er liderkarle på bunden - og det lyder jo lovende. Han siger til gengæld også at det er et faktum at a. mænd primært tænder på det de ikke kan få, og b. bliver hylet ud af den af stærke kvinder. Hrrrmmmmpfff. Hvis de skal være så trekantede og ude af stand til at se hvad der er til deres fordel, så gider jeg dem da heldigvis slet ikke. De er jo heller ikke ufarlige, for iflg. Anders Lund Madsen er mænd grævlinger, og derfor nødt til at bide til det knaser. Av.

... look into his angeleyes
you'll think you're in paradise
and one day you'll find out he wears a disguise
don't look too deep into those angeleyes ...

11 kommentarer:

Suzy-Hang-Around sagde ...

ÆVforfandendaaltså! Jeg HAR brændt mit 'Ufejlbarlige Stave-SHA"-badge; det er ikke en slåfejl, men en stavefejl, som åbenbart kun laves af mig og silkeborgensiske kommunalansatte. Rette stavning er 'matkacheret', hvilket betyder 'belagt med tyndt, mat cellofan' (om karton el. pap). Ordentlige bøger er matkacherede, vulgær lufthavnslitteratur er blankkacheret. Min eneste flig af en undskyldning er at det kommer fra fransk 'cacher'=skjule. Og nu går jeg hen og hænger mig ...

Suzy-Hang-Around sagde ...

BUUUUUWAAAAHHHHHHHH!!! *ligger og tuder i hjørnet med strikken om halsen*

Suzy-Hang-Around sagde ...

*hikst* Nej, okay, har tørret øjne og spist en kiks. Ikke mere dramadronning. Det er en stavefejl, ikke et folkedrab *klapper halvhjertet selv på skulderen*

Suzy-Hang-Around sagde ...

Det kan jeg. Men selvfølgelig ikke så meget som jeg græd da Bambis mor døde ...
Og jeg køber ikke din underforståede kynisme. En empatisk fyr som dig kan også græde over meningsløs død. Ikke?

Anonym sagde ...

Ja, for dem der dræber muslimer er de ondeste. Planteskæg er en blød og følsom kujon der hader dem det er sikrest at hade. Tænk hvis Planteskægget havde vovet at hade de mange muslimske mordere rundt om i verden, eller "palæstinenserne"s evige utaknemmelighed og manglende evne/vilje til at gøre fremskridt med al den støtte de får af os selvudslettende hvide. Skriv bare ordet kujon som et af de 5.

Anonym sagde ...

I det mindste tager planteskægget kritikken som en mand!

Anonym sagde ...

Undskyld for den sidste kommentar, den var åbenbart over målet.

Anonym sagde ...

Og det gjorde jeg så, hvorefter planteskægs eventuelle debatevner blev sat på nul og mudderkastningen begyndte. Skægget var ivrig efter at tegne sig som en ridder forsvarende kvinders gode rygte og ikke mindst smædende min person, som "planten" ellers selv havde inviteret indenfor. Egentlig kan man undre sig over den inkonsekvens fænomenet udviste overfor sit eget oplæg, ja måske er oplægget blot kopieret fra en avis og ikke udtryk for selvstændig tankevirksomhed? ;-))

Søgende kvinder være hermed advaret mod den skvattede personage :-)

http://planteskaeg.smartlog.dk/53478_Magt.html

Anonym sagde ...

Hvis planten ellers kunne læse, ville han have bemærket at der ikke forelå henvendelse, blot karakterisering af en særlig frelst mennesketype, et lille hip til den lette moralske forargelse. Henvendelse og yderlige samtale kom først på opfordring fra den sarte debatøkologiske plante.

Anonym sagde ...

Så, drenge!

Anonym sagde ...

Frk. SHA...dovenskab er også noget skidt, få nu gang i det tastatur.

Tak.
Leto