onsdag, januar 03, 2007

Op på yndlingskæphesten!

Vi har alle brug for noget at være stolte af; at føle at vi er gode til noget. Og hvis man ikke kan synge som Julie Andrews eller løbe som Carl Lewis, finder man noget mere ydmygt at være god til. Jeg er fx ret stolt af at være god til at stave (selvom stavefejl også forefindes på denne blog, pinagtigt nok). Så ingen er gladere for Dansk Sprognævn end jeg – hvem skulle ellers bakke mig op når jeg siger, at jeg har ret?

Men, men, men ...

Ufejlbarlige, det er de altså ikke. Tillad mig at eksemplificere: der findes et sjældent brugt alternativ til kontanter der hedder en check – udtales nogenlunde sjæk. Det kan sættes sammen til beslægtede ord som checkkonto, checkrytteri, mv. Men hov! Hvad ser vi der i retskrivningsordbogens alfabetiske rækkefølge? Andre sammensætninger, nemlig check-in, check-in-skranke, mv. – her udtales samme bogstavrække nogenlunde tjæk. Det er selvfølgelig ikke sprognævnets skyld, slet ikke, men mit spørgsmål er hvad man foretager sig ved en check-in-skranke? Man tjekker ind – verbet må ikke længere staves *checke. Man kan ligeledes spørge hvad man foretager sig ved et checkpoint? Et tjek. For sørme ja, substantivet check (uden for sammensætninger) henviser nu kun til før-Dankort-kontant-alternativet, og skal altså altid udtales nogenlunde sjæk.

Så grin bare af mit lave ambitionsniveau, og nej, der uddeles ikke Nobelpris i dansk retskrivning, men helt uden udfordringer og faldgruber er det altså ikke.

... Æslet spiste æg og ærter
og fik slemme mavesmærter ...

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

nørd!

(på den gode måde, altså)

Lene sagde ...

haha, den var da konge den post:-)

Anonym sagde ...

eek - "smærter" !?

Anonym sagde ...

:) Er det mon ikke fordi vi har indlånt alle bank-ordene fra italiensk, men fly-ordene er kommet via engelsk, og vi har fået udtalen med hvert sit sted fra? Tak for tippet om verbet, det havde jeg ikke opdaget, men jeg er jo også forlængst gået ovet til "tjekke", og når vi (hvad er det Erik Hansen kalder det diplomatisk...) "sikre sprogbrugere" har besluttet, hvad der er rigtigt, så kan sprognævnet diktere, at det er den rette lære... Nørdet, I know - god Check-in-post btw!

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Acq: Du smigrer! ;-)
@ Lene: Tak :-)
@ Rune: Jeg henviser til Halfdans ABC og vasker min hænder. Digtere må stave som det passer dem.
@ AnetQ: Jo, udtalen har sine gode grunde (tak for detaljerne), og det er ikke den jeg har indvendinger imod. Det jeg efterlyser er lidt morfemkonstans: det skal da hedde en 'tjek-ind-skranke' og for min skyld også gerne et 'tjekpoint'! N'est-ce pas?

Anonym sagde ...

Jeg kan godt lide din blog generelt, også selvom der er ting vi er vildt uenige om. Men sproget er godt og der er faktisk næsten aldrig stavefejl. Ja, for jeg er nemlig også en af dem som krummer tæer indimellem over de ups'ere og "tyrkfejl" man finder rundt omkring.

Kimpo sagde ...

akkelakken har kravlet så meget rundt i spinatbedet her på det seneste, at hun har brug for lidt bonuspoints. Ikke underligt, men heller ikke specielt checket, at hun indynder sig her ;-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ MariaHønen: Tak.
@ 37g: Det har intet med indyndelse at gøre, det er hvad Acq jævnligt kalder mig - til min store tilfredsstillelse. Og hvor er du kontrær at insistere på 'checket'. Tjekket, siger jeg jo. TJEKKET!

Anonym sagde ...

Jeg kan hverken synge eller løbe, men jeg kan stave! Og det er omtrent det eneste :o) Så jeg vil gerne stemme for at stavning er et talent...