torsdag, januar 11, 2007

Baby steps

Fremskridtene er så få og bittesmå her på bloggen at jeg næsten skammer mig over at rapportere om dem. På den anden side: når jeg nu synes at jeg har gjort noget rigtigt, omend med forsinkelse, på et område hvor jeg notorisk opfører mig forkert, har lidt vel også ret.

Sagen er at jeg lod mig friste af julefrokostkollegaen. Han fulgte op på det upersonlige julefrokosttilbud men en noget mere intens og smigrende bagekampagne, og summa summarum faldt jeg for fristelsen til en uforpligtende kontakt. Og næppe har man påbegyndt 'uforpligtende kontakt' (når man er mig) før man overvejer alle mulige og umulige scenarier og hypoteser for hvad det her dog er for noget og kan blive til; jeg gik kort sagt i overtænding. Hvilket ikke burde have overrasket mig, og sikkert ikke overrasker jer. Men hvad kan jeg gøre? Hvad mænd angår har jeg åbenbart en til blindhed grænsende selektiv selvindsigt.

Efter et par venindesamtaler kom jeg dog til fornuft, og sendte ham følgende:
Kære Julefrokostkollega
Jeg har fået væmmeligt kolde fødder mht. vores aftale, og vil gerne aflyse.

Vores udgangspunkter er for forskellige. Jeg opfatter dig som tilfreds ægtemand, dog seksuelt frustreret. Så for at matche det skulle jeg være tilfreds singlekvinde, dog seksuelt frustreret. Og det er kun det sidste der passer: Jeg vil gerne have en kæreste, og hvis vi får noget tilfredsstillende sex stablet på benene, vil det kun være et spørgsmål om (kort) tid før jeg vil længes efter mere og andre typer samvær. Det kan du ikke levere, og det vil jeg ikke være uvenner med dig over.
...
Jeg ved godt at det bliver superuforløst, men jeg synes vi skal stoppe her. Jeg ved også godt at jeg har lovet dig noget som jeg ikke leverer; det piner mig og du er i din gode ret til at blive sur på mig. Men jeg håber du forstår.
SHA
Han svarede nydeligt: "Den havde jeg ikke lige set komme, men jeg har fuld forståelse for at du får kolde fødder. Det er helt rigtig set at stoppe det før det griber om sig rent følelsesmæssigt, så jeg synes kun det er godt du melder fra. Og jeg bliver ikke sur selvom du ikke indfrier dine løfter."

Så hurra. Potentiel hjertesorg undgået, professionalisme bevaret, ansvar taget, ingen krænket, alle er glade. Sådan da. Men jeg hæfter mig ved hans første sætning: nej, han kan ikke forudse mine reaktioner, for han kender mig slet ikke. Men jeg må åbenbart udstråle noget hårdkogt/selvtilstrækkeligt/overskudsagtigt, siden det overrasker ham at såkaldt uforpligtende sex kan være problematisk for mig. Gode egenskaber på mange områder, men ikke i tråd med min egen selvopfattelse. Så det giver da lidt at tænke over. For hvis jeg ikke udstråler et ærligt billede af hvem jeg er, kan det jo ikke overraske at jeg bestandigt render ind i de forkerte mænd.

... der var en vi kaldte for Taber-Otto
han vandt en million i Lotto
lykken rammer hvem lykken vil
hvem ved hvad der skal til?...

16 kommentarer:

Lene sagde ...

Jeg viiiiiidste det! Og jeg er glad for det!

Aj, undskyld mit udbrud, men som jeg kender dig, så er det lige sådan her du er. Fuldstændig reel, og fuldstændig tro over for hvad du selv føler. Det ER da super stort, og du har da i den grad taget ved lære. Og hjertesorg, det er jeg ret sikker på at man får med en gift mand, ikke fordi han er gift, men netop fordi man vil mere end god sex, og det vil de fleste, det er fuldstændigt menneskeligt.

Med hensyn til din udstråling og det andet du skriver til sidst, så tror jeg det almindeligt. Altså at vi udstråler noget andet end det vi selv tror. Jeg har f.eks hørt at jeg udstråler rolighed, og sikkerhed, og jeg føler mig stik modsat.

Som kvinde synes jeg dog bestemt ikke du udstråler selvtilstrækkelighed, eller hårdkogthed. Men du har overskud, det er uden tvivl..

Dejligt :-)

Uden Relevans sagde ...

Desuden ville du have brændt i helvede et par tusind år for utroskab :o). Eller medvirken dertil.

Suzy Q sagde ...

Altså, hvis du blir meget klogere, så falder JEG for dig ;)

Anonym sagde ...

"kommetar fra anden post i blogland"
Ingenlunde fræk....men det ville være dejligt om du kunne opretholde en mere kontinuerlig strøm af blogposter, end din nuværende kvote, der jo på ingen måde er imponerende i sin kvantitative mængde. Der kan snildt laves en direkte sammenligning til Ronaldos skamløse dovne optræden ved VM i tyskland denne sommer. På den sindrige måde, at når man fra guds hånd er udstyret med et talent, så har man pinedød, at forvalte det på den bedst mulige måde. Ikke mindst til dem der måtte glæde sig over de foboldmæssige tryllerier (i dit tilfælde den kreative ordrigdom og skriftsmæssige kunnen) men i særdeleshed i respekt overfor dem der ikke er beriget med samme talent...

Frk. Pihl sagde ...

uhh - Well done, synes jeg! Meget klart og præcist.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Lene: Jeg tænkte nok at du ville være godt tilfreds :-) Og tak for rosende ord og dit eget eksempel; det hjælper mig til ikke at hysse over mine signaler.
@ Morfar: Nix, det er kun ham der ville brænde - jeg har ikke brudt nogen løfter. Hvis der var et helvede. Og en gud. Men HVIS der var, så er han og jeg enige om utroskab, det er jeg sikker på ;-)
@ Suzy Q: Uuuuhhh! Så ønsker jeg mig ekstra IQ til min fødselsdag, og så bliver vi lesbiske og SÅ løklie! :-)
@ Leto: *SHA fra lyserød sky* Du har reddet min dag. Og du skal ikke sætte dig eget ordlys under en skæppe når du kan smede så elegant en kompliment sammen. Tak.
@ Frk. Pihl: Tusind tak. Jeg følte mig afmægtig, så det er rart at høre at det var præcision som kom ud.

Anonym sagde ...

Troede slet ikke sådan en singlemor havde tid til al den slags. Når det er sagt, så er det da ret tænkeligt at du udstråler forskellige ting på web og IRL. Eller også brygger du for meget suppe på en kvik replik fra den tilsyneladende effektive mand.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Kimporator: Det er jo ikke svært at få tid til kommunikation når man deler arbejdsplads og mailsystem 8 timer om dagen. Men det er bag mig, og du har en pointe i det der med at være for nem at manipulere med et par af de rigtige floskler. Men som der står i den bog jeg læser for tiden, On Desire af filosoffen John Irvine, kan man ikke gøre for hvad man har lyst til. Man kan sagtens fortælle sig selv at man har bedre af rugbrød end digestivekiks, men det giver ikke én lyst til rugbrød. Men bogen er nu derudover nyttig idet den påviser hvordan vi trækkes i mange retninger af konfliktende lyster; disciplin og behovsudsættelse findes jo også, så man kan vel arbejde med tingene.

Jeg hedder SHA, og jeg er bekræftelsesjunkie. Det mener du vist at alle kvinder er, hvilket jeg ikke kan udtale mig om; men jeg indrømmer det på egne vegne. Og det er altså en svær afhængighed at komme ud af: man kan jo ikke altid selv styre at man ikke møder bekræftelse. Og pludselig får man den der kompliment der går rent ind, og selvom mit bevidste selv råber og skriger at jeg ikke skal tage mig af det, at han sikkert ikke mener det, og det ikke betyder noget i virkeligheden etc., etc., smelter mit ubevidste selv bare i tilfredshed. Så jeg ved udmærket godt at mit mønster er usundt, men jeg har ikke kunnet bryde det endegyldigt endnu. Det ser måske ikke ud af meget, men for mig er det altså et fremskridt ikke at blive hængende i en udsigtsløs kontorflirt, ene og alene for at vride al bekræftelse ud af den. Jeg kan ikke forhindre det første, uforudsete sus i at føles godt, men jeg kan godt lade være med at opsøge pusheren igen og igen når jeg først har set i øjnene at hans stoffer er af dårlig kvalitet.

@ Boris: Det må jeg jo så i sandhedens interesse forsøge at komme til ... nej, det er heller ikke løsningen, vel? Og tak.

Anonym sagde ...

Du er et dejligt menneske, SHA. Dit overskud skygger for dine frustrationer, og din charme og skønhed lyser klart på bloghimlen.

Anonym sagde ...

Come on! Fordi han ikke havde set dén komme, betyder det da ikke, at du udstråler hårdkogt- selvtilstrækkelighed - Kun at han ikke havde tænkt på, hvad du evt. ville have ud af det.
Du ER jo overskudsagtig, bare klog nok til at vide, at dårlig junk skal man holde sig fra selv om rusen lokker; Der er jo forskel på uforpligtende sex og gift-kollega-involvering - omend måske ikke for ham?
PS: Du ser godt ud i lyseblå!

Suzy-Hang-Around sagde ...

Åh, grine, Kimporator! I brøkdelen af et sekund troede jeg på det. Det viser vist med al ønskelig tydelighed hvor nem jeg er at manipulere.
@ AnetQ: Du er da også så kynisk - men har muligvis ret. Og tak, jeg syntes ikke jeg kunne gå rundt i de gamle slidte klude længere når nu Blogger lokkede med 'Do you want to customize your blog?'

Anonym sagde ...

Jeg tror på at du gjorde det rigtige. Hatten af for dig.

Anonym sagde ...

Babyblue background ?

Unknown sagde ...

Godt gaaet! Det, at han ikke havde forventet din reaktion, viser maaske bare, som du selv skriver, at han netop slet ikke har forstaaet dig - saa det var godt at du ikke involverede dig med ham!

De fleste mennekser er jo komplicerede individer, og udstraaler, som Lene siger, ofte en masse modstridende ting. Men de mennesker som vi kan elske og have det godt med, er jo netop dem som kan forstaa os, til trods for vores komplicerede natur. Saa der er ingen grund til at taenke at du skal aendre dig : )

Anonym sagde ...

Imponerende. Respekt!

Anonym sagde ...

Hvad hedder sangen med taber Otto?