torsdag, juni 22, 2006

Sure Mor

Jeg har læst et sted at det er en stor beslutning at få børn: Man beslutter at have sit hjerte vandrende rundt uden for kroppen resten af sit liv. Lige dét aspekt synes jeg ikke jeg hørte så meget om INDEN jeg blev mor. Det var mere varianter over ’børn er meningen med livet’ og ’man kender ikke kærlighed før man har fået et barn’. Der er faktisk flere der sammenligner forældrekærligheden med forelskelse, at man bare er så opfyldt af ønsket om at give dette barn alt hvad det kunne tænkes at have brug for, og oplever en stor tilfredsstillelse ved det.

Jeg gider ikke komme med en lang song and dance om at jeg sikkert er afvigende og dybt underlig, for jeg har talt med nok forældre til at vide at jeg ikke står helt alene med mine følelser, så lad mig bare sige skråsikkert: Sådan er det altså ikke for alle. Jeg har ganske rigtigt nogle meget store følelser for mit barn, men de er på ingen måde udelt behagelige. Fx sidder jeg ikke på arbejde opfyldt af rosenrød moderkærlighed og tænker på den lille snut der hyggeligt leger i vuggestuen. Nej, enten skænker jeg hende ikke en tanke, eller også får jeg mareridstsflashes af 100 % overbevisning: ’Hun er allerede død. De har bare ikke fået fat i mig endnu.’ Og i de øjeblikke er mit liv ganske simpelt forbi.

Der er da gode stunder, og nære øjeblikke hvor Mor er den eneste der duer, men tit defineres Mor altså som kedeligheden selv, hende der bare er der og går i ét med tapetet, ikke sin egen person, men barnets forlængede arm som bringer mælk og mad, og har hænder til tøj af og på. Man bemærker tit kun Mor når hun IKKE virker; når hun fx er i bad eller på toilettet og derfor ikke reagerer prompte nok på barnets nu-nu-nu-behov. Modermyten taget i betragtning må der være forældre der føler sig bekræftede af at være så efterspurgte, men jeg får altså lidt spændetrøjefornemmelser af det. Min datter er ikke urimelig, og jeg har meldt mig til at tilfredsstille hendes behov ved at få hende, og det gør jeg så godt og imødekommende som jeg kan. Jeg oplever det bare ikke som det mest belønnende og udbytterige jeg nogensinde har foretaget mig. Det er HELT vildt sjovt at tale med hende, men hun gider jo ikke tale med mig hele tiden. Hun vil tonse af sted, opleve verden, og ikke spilde tiden på taget-for-givet-Mor. Sådan skal det være, men det er et faktum at tonsen af sted indebærer bjerge af rod, snavs, ituslåede ejendele, buler i panden, vasketøj, uspiste måltider, alt til akkompagnement af hyl og skrig. Og ja, jeg foretrækker det frem for at sidde toute seule i et blæst Bo Bedre-hjem, men det er ikke omkostningsfrit. Livet med et lille barn (ikke hente-bringe-forsørgercentrifugen, bare det at være hjemme sammen) er så hektisk (her i huset) at alle nerveender jævnligt stritter ud gennem min nærmest hudløse overflade, og hvis jeg ikke havde hjemmet for mig selv en gang imellem, ved jeg ikke hvordan det skulle hænge sammen.

Og velmenende råd á la ’så må du sætte ambitionsniveauet ned’ eller ’så må du skrue bissen på’ løser bare ikke problemerne. Når barnet fx i et ubevogtet øjeblik hælder et helt krus mælk ned ad sig selv med vilje, hvorefter hun bliver ked af det fordi hun ikke kan lide at være våd, er der altså ikke meget ’HA! Så kan du lære det’ over det. Jeg skal jo stadig tørre op. Skifte hendes tøj. Vaske det. Trøste hende. Ikke altid fordi jeg har ondt af hende, men fordi det ulidelige skrigeri slider på mine trommehinder.

Jeg fik barn i en forventning om kærligheden som mere lykke og glæde. Og det fik jeg, men lige så meget mere angst og bekymring. Jeg oplever de store følelser for mit barn som en del mere bredspektrede end den blidt smilende moderkærlighed der fylder så meget i vores kollektive bevidsthed, og jeg nægter at føle mig som en fiasko af den grund. Så er det sagt.

... bist du bei mir
geh’ ich mit Freude
zum sterben und zu meiner ruh ...

24 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ohhh ... den her er lige så god som den med infertilbehandlinger til lesbiske ... jeg finder lige min stålhjelm og oprørsskjold frem med det samme :D

Men alt andet lige så tror jeg ikke det er ukendte følelser og da slet ikke for single-mødre eller fædre der skal jonglere det meste af hverdagen selv mens de har sådan en lille turbo-raket spændt til det ene ben.
Jeg tror da ikke du og andre ville være menneskelige hvis der ikke engang var ønsket om at afkommet fløj hen hvor peberet gror eller bare havde en on/off knap til lyden - det betyder jo ikke at barnet bliver elsket mindre.

For alt andet lige er der jo stor forskel på at føle sig lidt nedslidt over alle de mange ting der skal håndteres og så på at sætte sit barn på kogepladen fordi det er uartigt.

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Lene sagde ...

Jeg er enig, og derfor skal jeg ikke have flere, jeg elsker ham jeg har, og det er alt rigeligt. :-)
Men fedt at sige det som du gør, det er ikke alle der tør det.
Godt brølt, løvinde :-)

Anonym sagde ...

SHA, ganske enig!

Det er opslidende og givende og ædende og hæsligt. Ikke at jeg ville være foruden.

- og Kenneth, oplevelsen var for mit vekommende den samme INDEN jeg blev enlig mor.
Nej, dengang var det faktisk værre..

Terse sagde ...

Bliver lidt muggen over at få sådan en spand koldt virkelighedsvand i hovedet. Helt ærligt... os endnu ikke reproducerende, er da aldeles overbeviste om idel lykke og evig harmoni med de fremtidige poder. Må vi dog ikke få lov at beholde nogen illusioner?

Anonym sagde ...

Herfra lyder der et "Hep, hep" i kor med de foregående kommentarer.

En tanke går ligeledes til min kære fader, der sidst han var hér, stod med et satanisk smil om læben, da min søde datter piskede rundt på 5.time. "Ja, det er jo fuldstændigt som at se dig"

Tror nu heller ikke at der findes så mange af de dér frådende moderdyr tilbage ? Eller rettere, håber det F.... ikke. Bagsiden af dén medalje bliver nemlig typisk den dér passivt-aggressive manipulation. Måtte vi alle slippe uden om dén fælde

*Slår syv kors for sig*

Acq: Ja, nogen ting bliver bare lettere, når det største barn i det mindste ikke er ens ansvar længere ;o)

Anonym sagde ...

@Nellike: lige præcis, jeg turde bare ikke skrive det selv ;-)

Jeg kender rent faktisk en del at de dér moderdyr.. og ja, det er lidt ufedt at se hvordan de agerer, den bliver nemlig til passiv-agressiv maipulation. Trist.

Anonym sagde ...

En veninde og jeg sad netop og talte om dette ømtålelige emne forleden. Vi har hver to børn og begge en mand i huset.
Min den ældste er 17 og ikke så meget hjemme. Og jeg kan da sagtens lade være med at tænke på ham overhovedet i laaang tid, men hvis han så ikke svarer på en sms i mange timer, så sidder hjertet straks i halsen, og jeg forestiller mig alt muligt forfærdeligt! Og da min mindste (5) gik på walkabout sidste sommer på en strand i England var min angst så massiv, at det føltes, som om min brystkasse var blevet til bly...
Jeg ku' aldrig være hjemmegående med børnene hele dagen - kan tage mig i at ånde lettet op, når det bliver mandag og de skal af sted, så jeg kan få fred i mit hoved. Men - helt ærligt - så tror jeg kun, jeg kan leve videre efter tabet af et barn, fordi jeg skal være der for det andet. På den måde bliver børnene alligevel "livets mening" - selvom man i den grad har en selvstændig identitet frigjort fra dem (så længe de er her og har det godt).

Grith sagde ...

Moderskabet opfattes jo vidt forskelligt, således også oplevelsen af det. Din post er virkelig god og giver stof til eftertanke:-)

Suzy Q sagde ...

SHA jeg er faktisk ret lettet. Jeg var bange for at jeg automatisk ville blive et 100% østrogenfrådende monster hvis jeg formerede mig, men det er meget dejligt at høre - så velformuleret, og beskrevet indefra - at eens personlighed stadig har en chance for at overleve ;)

Altså, din post virker faktisk fremmende på min lyst til at få børn, mere end afskrækkende.
(Men jeg ved altså stadig ikke).

Kimpo sagde ...

Jamen jeg synes da absolut at damerne her på tråden burde afholde sig fra at få (flere) børn!

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak til mødrene og Kenneth og Grith for opbakning - det r fandeme rart ikke at blive lagt for had som ravnemor.
@ Terse: Jeg ved, jeg er møgtarvelig! Men se gerne Suzy Q's kommentar for mulig positiv læsning :-)
@ 37g: Tak for rådet, oh store simplifikator. Næste gang jeg har noget kostbart og sammenfiltret, skal du nok blive tilkaldt til at hakke det over med din machete.

Kimpo sagde ...

Altid til tjeneste, Sure Suzy. Man gør jo hvad man kan for at frelse verden ;o)

Anonym sagde ...

@Acq - ok så - men jeg har bare mest erfaring med at date single mødre (der jo så godt nok holder op med at være single - men alligevel) så jeg kender det fra den vinkel :)

Jeg er sikker på det også kan være den rene skyttegravskrig selvom man er to om at håndtere krapylerne :D

Lene sagde ...

Det er også bare noget med at det er en del af tiden. At man skal have børn, et fedt job, en stor stationcar, hjemmegjorte speltbrød og lækkert hår. Arhmen fri mig! Jeg gider det ikke. Enlig mor eller ej, jeg havde ikke gjort det havde jeg vidst hvad jeg gik ind til.. Pg jeg gør det ikke igen. Og det er ikke fordi jeg ikke elsker min søn så højt som selve himlen, men fordi at børn skal have tid, kærlighed og nærværd og det kræver en masse, og alt for mange børn er forsømte.
Jeg forstår simpelthen ikke kvinder der ER vilde for at få børn. De af mine veninder der har det sådan går rundt med en illusion om at lige præcis deres barn bliver sådan et lille stille pus, de kan klæde på i matchende farver med den fine slynge de har købt, eller slaget på barnevognen. Og de siger at det er så romantisk med børn.. Ja måske når de er 25 år og man står og kigger tilbage, men ellers ikke. Det er stærkt opreklameret
;-)

Kimpo sagde ...

Ork jo Lene, du gør det igen, hvis Mr Right dukker op, inden du mister fertiliteten. Kvinder er SÅ naive :o)

soesterlystig sagde ...

Nu bliver jeg måske ikke så vel modtaget her - eftersom jeg var lidt af en bitch sidst (rødme)... men det er faktisk rigtig rart at høre disse holdninger for én som føler sig udenfor... For som Lene skriver er det bare oppe i tiden og have børn. Min mand og jeg føler os temmelig ofte usynlige, når vi er sammen med venner, som har hele pakken med hus, bil, børn og hund... Ofte er vi bare ikke interessante, når vi er forbi spørgsmålet om hvorvidt vi har børn.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Lene: Du har ret i det med drømmens skuffende lille berøringsflade med den virkelige verden. Der var engang hvor jeg jævnligt stod for hjemmegjorte speltbrød og troede, at den eneste grund til at jeg ikke bagte ALT mit brød selv, var at der ikke var nogen til at spise det. Nu hvor der er nogen til at spise det, kan jeg ikke finde tiden til at bage det *suk*
Hey Soesterlystig, og dejligt at du stadig hænger her! Hvis du spørger mig, er vi fuldstændig square - ja, bølgerne gik højt sidst, men jeg synes vi fandt hinanden og lukkede og slukkede på en ordentlig måde, så jeg er bare glad for at se dit navn i min kommentarboks. Især fordi vores udveksling var med til at sætte tankerne til denne post i gang - det barokke i at min virkelighed, der tit føles uoverkommelig og nærmest livsfarlig, er andre menneskers lyserøde drøm - som den også var min engang. Og tro ikke at jeg ikke synes du er i din gode ret til at have drømmen; jeg tænker nok bare mere 'be careful what you wish for, you might get it'. Og jeg ville gerne dvæle lidt ved hvor multifacetteret og heterogent livet er; jeg tror ikke på at der er EN model der indeholder AL lykken. Men det kunne godt lyde som om familiemodellen er den eneste gangbare i de kredse du beskriver, og det er klart at du så føler dig marginaliseret. Måske kunne det være godt at opsøge nye kredse med mere åbne sind? For det hører da ingen steder hjemme at du, oven i din sorg og dit savn, også skal føle dig unormal. Just my two cents.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Danskkapaciteten Lene: Fnis: Nærværd.
Hilsen Pissetarvelige-SHA-Med-Den-Røde-Kuglepen ;-)

Lene sagde ...

nærværd var med vilje, prøv lige at smag på ordet.... :-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Selvfølgelig var det det, Lene. Mmmmm, smager dejligt ;-)

Anonym sagde ...

Hvor pudsigt - lige netop "nærværd" har jeg ofte også selv brugt når jeg ville udtrykke en særlig form for nærvær :)

Det var en ændring eller tilføjelse til retskrivningsbogen jeg godt kunne lære at leve med.

Anonym sagde ...

Er fuldstændig enig.

Dana Watsham sagde ...

Ahhhh ... endnu en der tør sige hun har mistet Disney-sommerfuglestøvs-illusionerne ...

Børn er ikke Disney. Børn er ikke romantik og yndighed. Børn er ikke til at sætte på formel.

Børn er rent, råt, ufortyndet LIV - og man sidder da ikke og tænker på dem 100% når man ikke er sammen med dem - man tænker ovenikøbet ofte på noget andet når man ER sammen med dem - hvis man altså tør indrømme det.

'Perfekte Familier'-illusionen syns jeg alle kvinder burde skrotte inden de får den første menstruation. Den hører hjemme i samme container som det Disneylyserøde, 'den eneste ene', Martin Østergaard, reklamernes univers samt idealkvinden.

Superwoman er en tegneseriefigur, konstant opmærksomme mødre giver ynkeligt uselvstændige børn, og man er på niveau med Kimpo hvis man ikke tør indrømme det.