onsdag, marts 08, 2006

Alt er penge

Hvis der er noget vi nærmest alle er enige om ikke at kunne lide, er det nærighed, ikke? Jeg forbinder det i hvert fald med ynkelighed og usselhed. Men det kommer jo an på vinklen og forventningsniveauet, ikke? Hvis jeg kom til stor rund fødselsdag, og ikke blev budt andet end en kop te, ville jeg ikke føle mig særligt generøst behandlet som gæst. Men når jeg er i Indien, er jeg rørt til tårer over at blive budt på te – jeg ved jo at det er det maksimale mange værter kan tilbyde.

Så er vi ikke også enige om at fattigdom er en ærlig sag, og slet ikke usselt på linje med nærighed? Sagen er jo at jeg føler mig så forfærdeligt fattig følelsesmæssigt. Og det er et stort problem i forhold til hvad jeg skal stille op med min lovende netdatemand. Jeg vil jo gerne vise mig fra min bedste og mest givende side, men jeg har SIMPELTHEN ikke råd til at endnu en mand gør mig ked af det, for den konto der skal betale de tårer, er allerede i groft overtræk. Og jeg kan ikke tillade mig at gå i betalingsstandsning, jeg har jo en datter at forsørge. Følelsesmæssigt, altså. Det der med pengene er bare en allegori, ikke?

På den anden side vil jeg meget nødig have at han tror jeg er nærig, så jeg kan mærke at jeg melder ind, ikke bare med hvad jeg har råd til, men med alt hvad jeg har. Der er jo også gevinstmuligheden – en god oplevelse med en mand sætter en masse ind på kontoen, som kunne komme både min datter og mig til gode. Og hvis jeg ikke vil gøres ked af det, kan jeg ikke tillade ham at gøre mig glad, for de to ting hører uhjælpeligt sammen. Hvis han kan det ene, kan han også det andet. Og faktum er at jeg allerede har tilladt ham at gøre mig glad, så endnu en gang står tvangsauktionen i mit navn inden jeg overhovedet erkender hvad der foregår.

Men har jeg overhovedet råd til at lade være med at give mig hen til en lovende mand? Nej, hører jeg jer skrige, giv ham nu en chance! Man er nødt til at gamble! Men pas på dig selv! Men det er jo netop den kombi der er umulig. Og jeg er bare ikke en spillernatur og hader det her gad-vide-om-jeg-er-købt-eller-solgt-limbo.

Og efter denne jeremiade skylder jeg at oplyse at han stadig ikke har været andet end sød, bekræftende, opmærksom og varm. Meget træls at måtte erkende at al mistilliden er min og intet har med hans opførsel at gøre.

... it’s my party
and I’ll cry if I want to ...

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hmm, umiddelbart før jeg mødte min mand, havde jeg det på samme måde som dig. Derfor valgte jeg at sige til ham på en af vores første dates - den fjerde eller femte tror jeg - at hvis han ikke mente noget med det, så syntes jeg, vi skulle stoppe mens legen var god, for jeg kunne mærke, at jeg var ved at blive forelsket, og jeg kunne ikke bære at blive forelsket igen,igen for bare at se det briste. Han svarede, at der jo ikke var nogen garantier, men at han bestemt var seriøs, og det svar kunne jeg godt leve med. Vi har nu været sammen i 10 år, og en af grundene til at vores forhold overhovedet har holdt, tror jeg, skyldes, at jeg fra starten gjorde ham opmærksom på, at jeg ikke orkede spil og skjulte dagsordener, så jeg har været ærlig hele vejen igennem og fortæller ham, hvis der er noget, jeg er vred / usikker over, i stedet for - som jeg ellers plejede før i tiden - at analysere tingene (i stykker) med mine veninder. Og sådan er det stadig, hvis der er problemer i forholdet, drøfter jeg det aldrig med veninder, før problemerne er løjet af, jeg taler altid med ham om det først, for det er jo os, det vedrører. Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil sige med dette her, måske blot at der jo også er den mulighed at sige til din lovende date, hvordan du har det. Jeg kunne først være gavmild med mig selv og mine følelser, da jeg fik vished for, at min mand faktisk havde 'reelle hensigter', så jeg i hvert fald vidste, at han ikke ville knuse mit hjerte 'med vilje'.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Anon: Mange tak for gavmild og nyttig tilbagemelding, den kan jeg bestemt godt bruge til noget.

Årets Brandert sagde ...

Og hvilken flot allegori det var.
følelsemæssigt overtræk. Den var sgu god!

Anonym sagde ...

10 dage tilbage..

/Kimporator

Anonym sagde ...

You’ll never get to heaven, if you’re scared of getting high.

Lene sagde ...

Jeg ved sgu ikke.... Jeg har jo netop brændt nallerne noget så grueligt..Jeg TROEDE jeg var sammen med en der havde reelle hensigter og det viste sig jeg tog fejl. Jeg har lært, på den LEDESTE måde, at det vigtigste er at sige havd du føler og tænker uden omtanke for skyld osv. "...Sig hvad du vil, og hvad du vil have, hvad du vil give og hvad du vil tage..."
Og gør det tit.....

Anonym sagde ...

Lene har lige beskrevet hvad jeg ville sige. Åbenhed og ærlighed. Uden at blamere dig selv.

Anonym sagde ...

Arh, den er da nem! Sig det da dog som det er. Det går der jo ikke noget af dig af og slet ikke på nuværende tidspunkt. Tro mig, du vil føle dig styrket, på forkant, ovenpå, effektiv, moden og meget andet godt. Og sårbar på den fede måde. Måden, hvorpå han håndterer en klar udmeldning, bringer dig desuden milevidt frem. Og når dét er sagt, vil jeg også anbefale, at du liige ta'r en slapper.

Og Kim, du lukker bare den du bruger mest.

Suzy-Hang-Around sagde ...

Tak for gode råd, alle sammen. Jeg vil også gerne være ærlig, og kan godt vise sårbarhed, jeg vil bare helst ikke virke ynkelig - han skulle nødigt få ondt af mig.
Men i forhold til de ting vi HAR talt om, har han reageret upåklageligt: Med forståelse, ikke medlidenhed.
Jeg går forsigtigt videre. Mærker efter. Og tager en slapper ...

Suzy Q sagde ...

SHA: men man kan jo godt være åben, ærlig og sårbar, uden at være ynkelig.
:)

Anonym sagde ...

Vi der spiller på at være "sød, bekræftende, opmærksom og varm" er de mest udspekulerede...drop ham. Ellers kan det være, at han kommer til at hænge på dig.

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Suzy Q: Ja da! Altså, teoretisk set ... jeg er bare SÅ sårbar at det er ynkeligt. Sy's jeg selv.
@ Leto: From your mouth to the ear of god, my child. Eller på nyengelsk: I wish!

Anonym sagde ...

Godt 6 dage igen og alt er vel..

;-) Kimporator

ps, hvem er dette aggressive Z monstro? I tell her: Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzip it

Anonym sagde ...

Hallooo, SHA! Har han parteret dig og puttet dig i sorte plastiksække der lige nu er spredt ud over Amagerfælled, eller hvad sker der?

Suzy Q sagde ...

Ja halloooo SHA, hvad sker der??