onsdag, september 13, 2006

Sendt til tælling af toårig

Jeg får FLIP over aldrig at have et sekunds fred! Er det for meget forlangt at ens toårige accepterer en sengetid omkring kl. 20? Så man har et par timers voksentid, til at læse lidt, høre musik, se nyheder, tage en enkelt telefonsamtale? Hvordan kan SÅ lille et menneske have SÅ meget energi til at skrige? Og jeg mener SKRIGE. Jeg sidder fuldstændigt udmattet efter 2½ times kamp. Altså, hun skreg ikke konstant; hun taler fint, og benyttede sig af både angreb og manipulation som
”Det er mig der bestemmer!”
”Dumme, dumme Mor!”
”Du skal bare synge to sange for mig, er det en aftale?”
”Jeg savner dig, Mor”
”Du skal bare lige have et knus”
”Jeg er bange”
”Jeg vil ligge i din seng”
”Jeg vil have vand/mad/pude/ny bog/ legetøj ...”
Ledsaget af en idel kravlen ud af sengen, tagen nattøj og ble af, forsøg på at tage andet tøj på, kommen ind til mig med noget over hovedet i et forsøg på at klovne mig medgørlig, etc., etc., etc. UUUAARRGGGHHH!! Jeg håber ikke det lyder lidt nuttet, for det var det ikke. Jeg havde lyst til at holde hende for munden og brøle ”Så tier du stille!”, men satte mig til at tude i stedet.

Og der er ingen aflastning i sigte, for hele miseren kommer af at hendes andre voksne, hendes far og mormor, lader hende bestemme alt, og bl.a. lader hende sove i deres respektive senge. Mormor gider ikke konflikterne, og jeg kan ikke bede hende tage dem, når hun passer utysket for at gøre mig en tjeneste. Fars forældreskab blander jeg mig ikke i medmindre jeg frygter for barnets sikkerhed, hvilket vil sige aldrig. Selvom jeg GÅTNOK er indebrændt over de lave gærder jeg synes de hopper over.

There never was child so lovely but his mother was glad to get him asleep
Ralph Waldo Emerson

14 kommentarer:

Kimpo sagde ...

Fyrst Boris hedder den vist. Den billige vodka i Fakta. Den størrelse sover langt på literen..

Anonym sagde ...

Jamen her hjælper bare ikke andet end at lære din datter, at hos mor gælder der de her regler, som nok ikke gælder hos andre mennesker (inklusive hendes far og hendes mormor). Og næ nej - jeg sidder ikke her og siger at det er vældigt morsomt eller vældigt nemt, men det er bare den eneste måde jeg kunne overleve på, og samtidig undgå at tilbringe 3 års aftener i sengen ved siden af mit barn.

Jeg vil slet ikke gøre mig hverken klog eller hellig på din situation, bare sige at jeg har prøvet det - og det er bare så svært at komme igennem.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med dit projekt "få barn til at sove i sin egen seng" :-)

Anonym sagde ...

Nogen aftener er man godtnok en meget enlig forælder.

STORT (cyber)knus afsendt herfra!

Har selv haft en datter der krævede det "store kørekort". Og det er det rene Helvede indtil det ligger fast, at sådan hér foregår det hos mor.

Men de kan sagtens administrere forskellige rutiner forskellige steder.

Så hold fast, også selv om du er ved at gå op i limningen. Det er suverænt det bedste på sigt, både for hende og dig.

(Og skulle du have behov for én eller anden til at lægge øre til, når man efterfølgende sidder og har behov for at være lige så urimelig som det barn man har puttet, mens man selv var voksen-mor-og-rummelig, jammen så siger du bare til!)

Anonym sagde ...

Argh - kan ikke sende andet i din retning end stor medfølelse.
For det er en strid kamp. Og hvis man opgiver den bliver det bare endnu værre i længden.
Men ja du har evigt ret - det lyder måske nuttet - men det er det eddermame ikke!

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ 37g: Du siger sgu noget! Og lidt tonic til Mor, og vips ser aftenen meget bedre ud.
@ Pernille, Nelliken og MetteK: Tusind tak for varme og forståelse, I har givet mig ny energi til at klø på. Og ekstra tak for tilbud om tålmodigt øre, Nelliken :-)
@ Brygmesteren: Tak for rådet. Jeg har faktisk fået den anbefalet fra flere, så NU skal det være! Jeg køber den!

OG en flaske Fyrst Boris ;-)

Uden Relevans sagde ...

Vold...du må applikere den rette mængde vold.

Jeg har ALDRIG mødt et problem jeg ikke kunne løse med vold.

Anonym sagde ...

Nååååååh ...hvor sødt...

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Morfar og Leto: Not helpful. Ingen af jer.

Eller jo ... Morfar, kan du ikke udøve noget af din vold mod Leto? Han er møgprovokerende ;-)

Anonym sagde ...

Jeg har en bror og svigerinde som har et lille manipulerende monster, som de selv har skabt, og det er jo det triste. Han er nu 4½ år og det er først fornylig at han ikke længere sover hver nat i deres seng. De ville ikke konflikterne, fordi de ikke ville skændes med ham når de endelig kom hjem fra job. Og så er han bare totalt og udover alle grænser forkælet. Monster. Lad det endelig ikke ske for dig, men det gør det ikke kan jeg høre :o) Held og lykke og stort knus.

Anonym sagde ...

Stakkels dig. Bare du dog havde en anden kærlig og ansvarlig voksen til at hjælpe dig med barnet ... En moster for eksempel :-)

Anonym sagde ...

Du har vist fået de rigtige gode råd i rigelige mængder her, så jeg vil bare tilføje "been there, done that og T-shirten er helt vildt grim"..

Suzy-Hang-Around sagde ...

@ Maria Hønen: Jeg prøver!
@ Anon: Moster er guld værd :-) Men som smør over for yndlingsniecens gråd. As you know ...
@ Acq: LOL! Du har ret - den klæder mig SLET ikke!

Men derudover er sejren MIN! I går kom jeg hjem fra arbejde bevæbnet til tænderne med kærlig bestemthed og ingen slinger, og det gik FINT. Lidt udbryderforsøg og mukken efter sengelægning, men VAND imod det tidligere beskrevne. Og selvom hun ikke sov med det samme, blev hun i sin seng, og jeg så krimi fra DR2 - SKØNT!

Anonym sagde ...

Perfekt! Det er nemlig sådan det skal strikkes sammen!

Anonym sagde ...

Krimi på DR2!!....så hellere end ekstra godnathistorie.