mandag, oktober 02, 2006

Mit kompetente barn

Kan lige pludselig så meget. Fx låse hoveddøren op og åbne den. Så jeg havde tænkt at jeg skulle have en højtsiddende sikkerhedskæde eller ekstra lås så hun ikke kan forlade domicilen om natten. Men en børnesikker lås ville også have haft andre uforudsete fordele; hvis jeg havde taget mig sammen, havde jeg også undgået weekendens akavede oplevelse:

SHA er i bad – for åben badeværelsesdør, selvfølgelig. Den toårige skal jo kunne komme ind og bekymret formane mig om ikke at gøre mit hår vådt. Det er der jo INGEN der kan lide. Nå, men det ringer på døren:

*Drrrrriiiiiinnnnnnnngggg*
Dippe, dippe, dippe, dippe *små fødder på gulv*
Mig, kalder: ”Du skal ikke åbne døren”
*Mosle, grapse, strække sig, rasle, låsklik, døråbning*
Datter, lykkeligt: ”Haaaajjjj!”
Underbo: ”Æhm ... hej!?”
Mig: ”Øjeblik ... *febrilsk spulen sæbe ud af øjnene* ... jeg er i bad ...”
Underbo: ”Det ved jeg godt. Det drypper ned i mit badeværelse"

Aldrig er et bad blevet afsluttet så tjept.

Hun kan også male. Med de epoxy-binder-på-alt-porcelænsmalingstusser hun fik af min velmenende veninde som del af et kreativt dekorer-din-egen-porcelænsgris-sæt. Så nu er der uafvaskelig farve på Trip-Trap-stolen, trægulvet og tøjet.

Hun kan også give udtryk for sine følelser. Fx blev hun så glad for den lyskæde med lysende Peter Plys’er hun fik af Mormor at den blev krammeelsket til døde på under 48 timer. Sådan nogle halogenpærer kan som bekendt ikke lide at blive rørt ved.

Stakkels lille pige. Trods alle hendes kompetencer forventer vi til stadighed det uladsiggørlige af hende: at hun kan gøre som hun får besked på, tegne inden for stregerne, eller i det mindste papiret, samt holde nallerne fra noget der ligner knytnævestore vingummibamser. Det ER ikke rimeligt.

... the feeling that I’m losing her forever
and without really entering her world
I’m glad whenever I can share her laughter
that funny little girl ...

4 kommentarer:

Lene sagde ...

høhø, hun lyder som er hun en pige i den alder, som en pige i den alder skal være.
Hvordan endte det med badeværelset?

;-)

Suzy-Hang-Around sagde ...

Det er ikke så slemt, Lene. Eller rettere, det er så slemt at alle badeværelser i opgangen skal bygges om fra grunden i nær fremtid (de er utætte og ulovlige, og den ansvarlige entreprenør er gået konkurs. Surprise.) Men det betyder at jeg slipper med en billig akut afhjælpning af weekendens tilstoppelse. Ikke noget med at brække gulv op og betale for dyrt malearbejde hos underboen. Pyha :-)

susling sagde ...

Den slags piger hedder prinsesser med revolver....Min er 15 1/2 (det halve år er vigtigt synes hun) og selv om hun er blevet strukket i højden og har fået nogle buler foran....lidt ekstra hår hist og pist...og vist har gang i et eller andet med en dreng.....så er hun fuldstændig den samme......den lille pige med maling over det hele....rod hvor end hun færdes og meget, meget kompetent...så kompetent, at hendes mor er rævestolt (og mon ikke vi andre også var sådan nogle, male, snakke, rode piger som små?)

¥z sagde ...

Suzy: Det lyder som om, din datter allerede er godt rustet til livet. Det kan bare komme an, kan det!