onsdag, oktober 04, 2006

Hvad kræver efteråret?

Forleden var jeg og min datter på vej hjem fra kaffehygge, og iflg. uret var det ganske tidligt på aftenen. Men der var ingen vej uden om erkendelsen af sommerens forsvinden: det var halvmørkt. Meget hyggelig skumring, faktisk, hvis I spørger mig. Men vi kan jo ikke alle være lige poetiske sjæle; min datter kiggede i hvert fald fortørnet på mig: ”Det er for mørkt, Mor. Tænd lyset!”

Piet Hein har beskrevet følelsen så det ikke kan forbedres:
... og det kan man så sige hvad man vil til
så stor en tillid har man at slå til til.
Jeg slog til efter bedste evne: tændte fyrfadslys da vi kom hjem, og tror faktisk at den lille pige påskønnede deres hyggefaktor da hun fik lov til at bade i deres skær. Efteråret kræver ekstra lyskilder.

... vel rækker høstens solskin kort
men rønnens bær står røde
alleens linde blegner bort
men vildvinsranker gløde ...

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nemlig!

Anonym sagde ...

Gooooooooork!

Anonym sagde ...

Jep - stearinlys er vejen frem. Planlægger at buge voldsomt mange af dem før vi igen går imod lysere tider...

Anonym sagde ...

bRuge, skulle der naturligvis stå...

Suzy Q sagde ...

Hallo, dame. Det er den 13. oktober. Du skal skrive, så vi ved at du har det godt :)

Anonym sagde ...

..og det er små poster som denne, der lyser om kap med nordstjernen i blogverdenens stille mørke...



ptval...word verification har sejret og taget alfatbetets bogstaver som gidsler...
Leto har tabt...farvel du grumme grumme verden..

Suzy-Hang-Around sagde ...

Jeg lever, tak, er bare ikke så bloggy.